Agnė Gilytė: kas gi yra tas FOMO ir kaip jis daro įtaką drabužių pirkimui?

Autorius
Agnė Gilytė

Jaučiu spaudimą suspėti, susekti, pasinaudoti ir pritapti. Tas nuolat į sprandą kvėpuojantis FOMO (angl. fear of missing out), tikėtina, veikia ne vieną, o storaodžius, tokius kaip aš, priverčia susimąstyti.

Ar kaskart, kai pasikeičia sezonas, noriu pirkti? Ar mano spintoje tikrai nepakanka drabužių, kuriais galiu apsivilkti šiandien, rytoj ir po mėnesio? Ar tikrai ten nėra tiek daiktų, kuriais galėčiau aprengti dar ir draugę ar kolegę? Mūsų noras priklausyti (angl. sense of belonging) labai gražiai susisieja su tendencijomis, nes jos lyg ir duoda toną, kaip atrodys tie, kurie priklauso madingųjų klubui. O kaip atrodo tie, kurie seka tendencijomis, bet pamiršta pagalvoti, o apie ką yra mano drabužinė, o kas man tinka, o koks mano gyvenimo būdas ir tempas, galiausiai koks mano kūnas ir realus (o ne primestas) poreikis?

Daugiau nei dešimtmetį tvarkydama moterų (kartais – ir vyrų) spintas supratau, ko mums jose trūksta. Ir tai – ne drabužiai. Tai jausmas, kuris ateina juos vilkint. Ir nesąmoningai vis kartojame vilkėjimą to, su kuriuo gavome komplimentą, po kurio turėjome nuostabų seksą, su kuriuo gavome svajonių darbą ar buvome pavydžiai apžiūrėtos praeivių. Jei džiugina atspindys vitrinos stikle ar veidrodyje, tikėtina, kad drabužį vilkėsime vėl ir vėl.

Turbūt bent kartą yra patirtas ir jausmas, kad štai nusipirkau naują, madingą, rekomenduotą, šviežiausių tendencijų klyksmą atitinkantį spintos naujoką ir nieko – nėra jausmo, atspindžiai nedžiugina, komplimentais nelyja, o ir pati jaučiu, kad kažkas ne taip. Tad kaip skaityti tendencijas ir jas pritaikyti savo spintai (o juk spinta – tai tavo pačios atspindys)? Kaip išsirinkti tai, kas leis priklausyti minėtajam klubui, bet ir neprivers pamesti savęs ar atrodyti juokingai?

Stebėk tendencijas sąmoningai. Klausimai sau (taip išvengsi tolimų, greitai nykstančių eksperimentinių pirkinių ir investuosi į tai, kas verta laiko ir pinigų, nes tinka būtent tau, o vilkėjimo trukmė bus ilgesnė nei keli mėnesiai):

Ar tai dera su mano gyvenimu (kelionės, darbas, laisvalaikis) ir kasdieniais poreikiais?
Ar jaučiuosi autentiškai – ar tai atitinka mano spintos turinį ir ar derės prie jau turimų daiktų? Jei ne – galbūt tai gali būti naujovė, kurią pritaikysiu kaip akcentą? Ar turėsiu su kuo ją vilkėti?

Dekonstruok tendencijas į elementus – jos dažniausiai susideda iš mažų dalių: spalvų, audinių, siluetų, detalių.

Spalvos – ramios, žemiškos, pastelės ar kontrastinės?

Audiniai – švelnios vilnos, natūralus linas, struktūrinis džinsas, kašmyras, grublėtos tekstūros

Siluetai – „oversized“, klasikinių linijų, laisvo kirpimo?

Detalės – sagos, raukiniai, rankogaliai, konstrukcija, užtrauktukai, jų kiekis.

Pavyzdžiui, jei madinga „žemiška paletė“, o tau tokios spalvos – ne pakeliui, rinkis šių atspalvių aksesuarus – tarkime, šalikėlį ar batelius.

Matuokis: atrasti ir pritaikyti savo spintai kažką naujo yra vienintelis būdas – matuojantis. Taip suprasi, kas tau tinka, o kas ne, be to, iš karto suprasi, ką galėsi pritaikyti prie jau turimo spintos turinio.

Nepamiršk spintos pagrindo – bazinių drabužių, kurie lyg ištikimi palydovai visada gelbėja, papildo vienas kitą, neišeina iš mados, dera prie visko ir leidžia tendencijoms sužibėti tavo spintoje.

Jausmas – geriausias patarėjas. Jei vilkėdama jautiesi puikiai ir nekyla dvejonių – drabužis tavo. Jei blaškaisi ir svarstai, tikėtina, kad pasilikusi jį spintoje greičiausiai taip ir nerasi progos su juo išeiti į gatvę. Pirmąkart užsidegusi raudona lemputė paprastai ilgainiui ja ir lieka.

Įprask naršyti sąmoningai: užuot autopilotu išsaugojusi nuotraukas, savęs paklausk: koks čia pasikartojantis motyvas? Per dideli švarkai? Metalinės detalės? Tam tikras raudonos atspalvis? Modelių ir detalių atpažinimas yra tendencijų analizės pagrindas.

Psichologinės įžvalgos

FOMO

Psichologijoje pabrėžiama, kad FOMO (baimė kažką praleisti) dažnai kyla iš mūsų vidinio poreikio pritapti ir jaustis bendruomenės dalimi. Tendencijos tampa savotišku „bilietu“ į grupę, kur norime būti priimti. Tačiau ilgainiui tai gali sukelti vidinę įtampą – kai renkamės ne tai, kas mums patinka, o tai, kas, tikime, patiks kitiems. Sustojimas ir savęs paklausimas „ar to noriu aš?“, „ar tai apie mane?“ padeda palaikyti sveiką santykį su mada ir savimi.

Jausmo atmintis ir drabužių magija

Smegenys stipriai sieja drabužius su emocijomis ir prisiminimais. „Aš tai vilkėjau, kai gavau komplimentą / pasiekiau tikslą / patyriau gražų momentą“. Tokie prisiminimai sustiprina teigiamą ryšį su apranga. Tad drabužiai, kurie suteikia gerų jausmų, tampa spintos favoritais.

Priešingai – net ir madingiausias pirkinys, nesukėlęs emocinio rezonanso, dažniausiai greitai nugula į spintos gilumą. Štai kodėl jausmas yra patikimiausias stiliaus kompasas.