Karalienės Mortos mokykla Lietuvos ugdymo kontekste neabejotinai išsiskiria savo novatorišku akademiniu požiūriu, tačiau šiuo metu mokykla žengia dar vieną reikšmingą žingsnį – sujungusi tarptautinius standartus su lietuviškos kultūros puoselėjimu, mokykla siekia tapti Tarptautinio bakalaureato pasaulio mokykla („International Baccalaureate World School“), siūlančia nuoseklų tarptautinį ugdymą nuo pradinės mokyklos iki gimnazijos.
Šiame interviu su dr. Austėja Landsbergiene, Karalienės Mortos mokyklos steigėja, edukologe ir viena įtakingiausių švietimo figūrų Lietuvoje, kalbamės apie globalaus išsilavinimo vertę šiuolaikiniame pasaulyje, tarptautinių programų išskirtinumą ir lietuviško identiteto išsaugojimą.
Pastaruoju metu apie Tarptautinio bakalaureato svarbą kalbama įvairiuose kontekstuose, šiomis programomis domisi vis daugiau Lietuvos mokyklų. Kaip manote, kodėl jos taip išpopuliarėjo?
Manau, ši tendencija iš dalies susijusi ir su tuo, kad būtent mūsų organizacija prieš daug metų ėmėsi iniciatyvos kalbėti apie tarptautinių programų naudą. Prisimenu, kai prieš 15 metų, „Vaikystės sodui“ tik pradėjus savo veiklą, pradėjau plačiai kalbėti apie Tarptautinio bakalaureato teikiamas galimybes, dauguma tėvų nė nesuprato, kas tai yra, tad reikėjo daug ką paaiškinti. Mat tuo metu pagal Tarptautinio bakalaureato programą dirbo net ne visos tarptautinės mokyklos, privačios mokyklos apie tai išvis nekalbėjo ir tik kelios valstybinės mokyklos Lietuvoje tuo metu šią programą turėjo. Tai buvo itin nišinė informacija, ir tai lėmė, kad apie programas buvo arba išvis nežinoma, arba žinoma itin menkai.
Dabar situacija pasikeitė: ir valstybinių, ir privačių mokyklų, turinčių vieną ar kitą Tarptautinio bakalaureato programą, daugėja, nes tėvai ir pedagogai pradėjo suprasti, kad Tarptautinis bakalaureatas – tai patikima, ilgaamžė organizacija, kuri bendradarbiauja su mokslininkais, turi rimtą akreditavimo tvarką ir suteikia tvirtą akademinį pagrindą vaikams.
Kaip Jūs integravote tarptautines ugdymo programas į savo mokymo sistemą ir kokios ateities perspektyvos šiuo klausimu?
Karalienės Mortos mokykloje jau nuo 2017 metų vaikus ugdome ne tik pagal bendrąsias ugdymo programas, bet ir pagal tris tarptautines Kembridžo programas. Mūsų unikalumas yra tas, kad pradinėje ir pagrindinėje mokykloje pasirinkome vaikus ugdyti ne tik pagal anglų kalbos mokymo programą, kaip daro dauguma mokyklų, bet ir pagal matematikos bei gamtos mokslų programas. Mūsų mokiniai laiko Kembridžo egzaminus penktoje ir aštuntoje klasėse, ir tai leidžia mums objektyviai vertinti jų akademinius pasiekimus, mat tarptautinės programos suteikia aiškius standartus, pagal kuriuos galime tiksliai įvertinti, kaip gerai vaikai išmoko dalykus ir kaip jų žinios atitinka tarptautinį lygmenį. Mūsų mokiniai yra vertinami pagal pasaulinius standartus.
Kai buvome dar gana jauna, pradedanti bei auganti ir mokinius auginanti mokykla, toks ugdymo modelis mums puikiai tiko, tačiau vėliau siekėme ir 2021 metais gavome Tarptautinio bakalaureato Diplomo programos akreditaciją, kuri yra skirta 11–12 klasių mokiniams. Pagal šią programą Karalienės Mortos mokykloje dirbame ir dabar, tačiau nestovime vietoje, tad siekiame gauti akreditacijas ir kitoms Tarptautinio bakalaureato programoms. Šis sprendimas natūralus, nes visada norėjome užtikrinti, kad mūsų mokiniai gautų nuoseklų ir visapusišką išsilavinimą nuo darželio iki gimnazijos.
Dabar Karalienės Mortos mokykla tvirtai stovi „ant abiejų kojų“, bendrai organizacija, kartu su „Vaikystės sodu“, skaičiuoja jau 15-us metus, tad, manome, pats laikas tapti Tarptautinio bakalaureato pasaulio mokykla, turinčia visas tris Tarptautinio bakalaureato programas.
Kodėl, jūsų nuomone, Tarptautinio bakalaureato programos yra laikomos vienomis patikimiausių ir kokių privalumų jos suteikia mokiniams?
Pirmiausia noriu atkreipti dėmesį į organizacijos ir programos stabilumą – jis yra būtinas ugdant jaunus žmones. Girdime, kiek sumaišties sukelia vienos ar kitos švietimo programos keitimas kita, o tarptautinės programos yra ilgalaikės, nuoseklios ir per naktį nepasikeičia. Šiuo metu Tarptautinio bakalaureato programos yra vienos stabiliausių ir patikimiausių pasaulyje, todėl tėvai, leisdami vaiką į mokyklą, kurioje ugdoma pagal šias programas, gali būti tikri, kad 12 ar 13 metų, jei vaikas mokysis ir priešmokyklinėje klasėje, jos nesikeis. Žinoma, atsiras laikotarpį atitinkančių patobulinimų, tačiau savo esme programos išliks stabilios, nes, nors Tarptautinio bakalaureato programos yra nuolat atnaujinamos, tai daroma itin nuosekliai ir sistemiškai.
Kitas nepaprastai svarbus dalykas – daugybė pasaulinių solidžių universitetų žino apie šios programos solidumą ir patikimumą, tad natūralu, kad jaunuoliui, ateinančiam iš mokyklos, dirbančios pagal šias programas, atsiveria daugiau durų. Žinoma, jam vis tiek reikia gerai mokytis, gerai išlaikyti egzaminus ir gauti diplomą, tačiau jis jau yra priskiriamas patikimų būsimų studentų grupei. Dažnai universitetai net įvardija, kad žmonės, baigę Tarptautinio bakalaureato mokyklas, turi gerus įgūdžius mokytis, lengviau perkelia gebėjimus iš vienos srities į kitą, yra atviri juos supančiam pasauliui, gyvenimui globalioje visuomenėje, todėl universitetams yra malonu priimti tokį žmogų į savo bendruomenę.
Pačios programos unikalumas yra tas, kad ji suteikia tvirtą akademinį pagrindą ir leidžia mokiniams įgyti ne tik žinių, bet ir svarbių XXI amžiaus gebėjimų, be kurių negali apsieiti joks šiuolaikinis žmogus. Juos galima suskirstyti į penkias svarbiausias kategorijas – komunikacijos, socialinius, savikontrolės, tiriamuosius bei mąstymo gebėjimus. Šiuose gebėjimuose „slepiasi“ daug daugiau turinio, kuris ir padeda vaiką užauginti smalsiu, kritiškai mąstančiu ir nuolat besimokančiu žmogumi.
Tai nėra tik teorinės žinios, nes šios programos yra labai struktūruotos ir orientuotos į tarpdalykinį mokymą, tai reiškia, kad mokiniai mokosi ne atskirai istorijos, matematikos ar kalbos, bet, neaukodami dalykinių žinių, integruoja šias disciplinas į vieną temą, suprasdami, kaip visi dalykai tarpusavyje susiję. Toks būdas padeda ugdyti gebėjimą perkelti įgytas žinias iš vienos srities į kitą, o tai yra esminis įgūdis šiandieniame pasaulyje.
Ar Tarptautinio bakalaureato programos įgyvendinimas keičia mokytojų darbo metodus ir mokinių mokymosi procesą?
Pradinėje mokykloje ugdymas visiškai nesiskirs nuo to, kaip Karalienės Mortos mokykloje mes dirbame jau 12-us metus. Nuo pat mokyklos gyvavimo pradžios savo ugdymo programą esame papildę ir vaikus mokome pagal Tarptautinio bakalaureato organizacijos principus: kasmet vaikai mokosi pagal 6 pagrindines temas, ugdymas yra integruotomis temomis, turime tarpdalykinį ir bendrą mokytojų planavimą, mokinių metų projektus ir pan.
Didžiausias pokytis lauks pagrindinėje mokykloje – dirbant pagal MYP (Middle Years Program), daugiau dėmesio mokytojams reikės skirti tarpdalykiniam planavimui. Mes Lietuvoje vis dar labai dažnai mokomės segmentuotai – istorija yra istorija, lietuvių kalba yra lietuvių kalba, matematika yra matematika, o Tarptautinio bakalaureato programa siekia, kad mokiniai suprastų, kaip gebėjimai, įgyti vienoje disciplinoje, gali būti pritaikomi kitose, kaip tos disciplinos tarpusavyje siejasi.
Tam reikia integruotų temų, kuriose dalykai būtų susiejami, o tai reiškia, kad mokytojai turės daugiau laiko skirti bendram planavimui – pavyzdžiui, istorijos mokytojas turės sėsti su geografijos mokytoju, matematikos mokytojas – su fizikos mokytoju, o lietuvių kalbos mokytojas – su anglų kalbos mokytoju ir pan., t. y. kelių dalykų atstovai susės drauge ir sutars, kaip geriausiai galima atskleisti temą. Tokia integracija leis mokiniams suprasti mokomų dalykų tarpusavio ryšius ir perkelti įgytas žinias iš vienos srities į kitą.
Kyla natūralus klausimas – ar Tarptautinio bakalaureato programa tinka kiekvienam vaikui?
Šį teiginį – kad ši programa neskirta visiems vaikams – girdžiu labai dažnai, tačiau tai yra labiau mitas nei tiesa. Paaiškinsiu, kodėl. Daugelis tarptautinių mokyklų turi tik Tarptautinio bakalaureato programą, tai reiškia, kad diplomatų ar verslininkų, kurie dažnai keliauja po pasaulį, vaikai, lankantys tarptautines mokyklas skirtingose šalyse, dažnai nė negali pasirinkti, nes tose mokyklose dirbama pagal Tarptautinio bakalaureato programą. Nejaugi tai reiškia, kad visi šie vaikai yra tik itin gabūs? Žinoma, ne – vaikai juk yra įvairių gebėjimų.
Tad pasakysiu taip: tai nėra programa, skirta tik itin aukštų gebėjimų vaikams, tačiau ji yra akademiškai stipri programa, orientuota į akademiškumą, todėl reikalauja vaiko ryžto mokytis, jo pastangų, didelio įsitraukimo ir savarankiškumo. Kiekvienas vaikas gali sėkmingai ją baigti, išlaikyti egzaminus ir įstoti į savo pasirinktą universitetą, jei jo šeima supranta, kad mokytis reikės rimtai, ir palaiko vaiką.
Svarbiausia yra šeimos požiūris – jei šeima nori, kad vaikas ne tik gerai jaustųsi mokykloje, bet į mokyklą ateitų mokytis, jei ji yra orientuota į aukštus akademinius lūkesčius ir supranta, kad mokslams reikės skirti laiko ir dėmesio, vaikas tikrai gali pasiekti aukštų rezultatų.
Dr. Austėja Landsbergienė.
Ar tėvai gali padėti savo vaikams mokytis, juk jie, kitaip nei ankstesnės kartos, pasižymi stipriu savarankiškumu, o ir ugdymo programos skiriasi nuo tų, kurias baigė tėvai?
Tėvai visada gali padėti savo vaikams, ir yra nuostabu, kai jie padeda, nes mes – mokykla ir tėvai – šiame kelyje esame partneriai. Kiek tos pagalbos prireiks, priklauso nuo vaiko ir šeimos, nes vieni vaikai puikiai mokosi savarankiškai, kitiems pagalbos prireikia daugiau, tačiau reikia suprasti, kad mokykloje ugdymo proceso individualizuoti neįmanoma.
Galima šiek tiek personalizuoti, tačiau dirbti individualiai su kiekvienu vaiku mokykla neturi nei galimybių, nei sąlygų, tad, jei vaikui pritrūksta individualaus dėmesio – emocinės ar akademinės pagalbos, – didžiausi pagalbininkai yra tėvai. Apskritai, manau, itin svarbu, kad tėvai ir mokytojai matytų vieni kitus kaip bendražygius, nes tik tuomet vaikas gali pasiekti aukščiausių savo įmanomų rezultatų.
Ar įgyvendindami tarptautines ugdymo programas, planuojate išlaikyti lietuvišką identitetą ir pilietiškumo ugdymą, kuris iki šiol Karalienės Mortos mokykloje buvo toks stiprus?
Be abejo, mes išlaikysime savo šūkį „Local school, global education“ – tai vienas pamatinių mūsų mokyklos dalykų. Kai buvo įsteigta Karalienės Mortos mokykla, mano didžiausias noras buvo, kad tai būtų lietuviška mokykla su tarptautiniu ugdymo standartu, kitaip tariant, mūsų tikslas – suteikti tarptautinį išsilavinimą Lietuvos vaikams, todėl mokome lietuvių kalba ir turime nepaprastai stiprią pilietiškumo giją.
Mūsų pozicija aiški – net ir gavę PYP (Primary Years Program) ir MYP (Middle Years Program) programų akreditacijas, pradinėje ir pagrindinėje mokykloje tęsime mokymą lietuvių kalba, o Tarptautinio bakalaureato Diplomo programa bus mokoma anglų kalba, kaip ir iki šiol.
Esame nedidelė valstybė, turime vieną seniausių kalbų pasaulyje, todėl itin svarbu ją puoselėti, kaip ir unikalią mūsų istoriją, kultūrą, tradicijas, bei priminti mokiniams visas mūsų kovas už laisvę ir mūsų vienybę. Tad ir toliau didelį dėmesį skirsime pilietiškumo ugdymui, mūsų vertybės ir lietuviškas identitetas išliks stiprūs – nesusilpnės nei lietuvių kalbos mokymas, nei pilietiškumo ugdymas, nes tai yra nepaprastai svarbi net ir pasaulio piliečio identiteto dalis.