80-ojo „ELLE“ jubiliejaus proga menininkės iš viso pasaulio pristatė unikalius kūrinius

Autorius
CÉCILE DELARUE

Minint ELLE 80-ąją sukaktį, 31 moteris menininkė iš viso pasaulio buvo pakviesta sukurti unikalų meno kūrinį. Kiekviena jų atskleidė savo asmeninę ELLE viziją.

Tekstas publikuotas birželio mėnesio „ELLE Lithuania“ numeryje.

Šie darbai, apkeliavę pasaulį su parodomis, vainikuos mūsų gimtadienį: jie bus parduoti labdaros aukcione Paryžiuje, o surinktos lėšos bus skirtos moterims paremti. „C’est ça l’esprit ELLE!“ (liet. Štai kokia ELLE dvasia!)

80 metų ELLE buvo moterų balsas. Šiandien savo vertybes užtvirtiname unikaliu pasauliniu meno projektu, pabrėžiančiu seserystę ir įsipareigojimus. Tai daigiau nei paroda, tai pareiškimas, feminizmo, įvairovės šventė ir keičianti meno jėga. ELLE suvienijo 31 moterį iš viso pasaulio, iš įvairių aplinkų, meno sričių ir kartų, kad kiekviena jų sukurtų vienetinį ir išskirtinį meno kūrinį.

Negana to, tai spalvų pliūpsnis, nepaklusnumo proveržis, įkvepianti ir provokuojanti vizija. Menas išlaisvina ir įgalina – būtent tai, ką ELLE siekė daryti su savo leidiniais visame pasaulyje: persvarstyti normas, iš naujo apibrėžti grožį, pasakoti laikui nepavaldžias istorijas.

Viso to rezultatas – eklektiška kolekcija. Nuo Marcellos Barceló delikačių svajingų figūrų iki įspūdingų Angelos de la Cruz formų tyrinėjimų. Kiekvienas darbas pasakoja savitą istoriją. Valérie Favre derina pasakojimą ir abstrakciją, Katrin Fridriks ryškiomis spalvomis sustingdo judesį, Irene Cattaneo, Marion Charlet ir Mia Chaplin savitais būdais analizuoja intymumą ir moteriškumą, o trykšte trykštanti, žaisminga Cachetejack energija reiškiasi per drąsias linijas ir spalvas. Françoise Pétrovitch poetiški siluetai, Hadieh Shafie sudėtingi popieriaus darbai ir Joanos Vasconcelos skulptūriški pareiškimai stumia tolyn šiuolaikinio meno ribas.

Savo karoliukų kūriniu Ntombephi Ntobela perteikia kolektyvinio kūrinio jėgą, Ghizlane Sahli tekstilės skulptūros suteikia gyvybės pamirštoms medžiagoms. Claire Lindner ir Pios-Marios Raeder išskaptuotos organiškos formos, regis, peržengia materialumo ribas, o sudėtingos Janainos Mello Landini virvių instaliacijos pina ryšio istorijas.

Makiko Furuichi, Elisabeth Garouste ir Shourouk Rhaiem derina fantaziją ir eleganciją. Lee Hyun Joung, Laurence Jenkell ir Olga Yameogo pateikia asmeninę laiko, atminties ir identiteto sampratą. Nuo socialiai angažuotų kolektyvo „Aravani Art Project“ darbų iki siurrealių ir provokuojančių Ramonos Nordal, Ileanos Magodos, Anastasios Samoylovos ir Chou Yi vizijų.

Ši paroda yra beribio kūrybiškumo liudijimas. Maloningai visų kūrėjų dovanoti darbai pirmiausia bus pristatyti keliaujančioje parodoje Osakoje Prancūzijos parodų paviljone (nuo rugpjūčio 4 iki 11 d.), tuomet keliaus į Bankoką (nuo rugsėjo 10 iki 16 d.) ir Niujorką (nuo spalio 14 iki 17 d.), kol galiausiai atkeliaus į Paryžių, kur bus eksponuojami „Artcurial“ aukcione nuo lapkričio 6 iki 14 d. Parodą užbaigs labdaringas aukcionas, kurio metu surinktos lėšos atiteks „CARE France“ fondui, kuris finansuoja skubią pagalbą ir moterims skirtus plėtros projektus visame pasaulyje. Ši pelno nesiekianti nevyriausybinė organizacija kasdien kovoja su moterų skurdu ir nelygybe, smurtu prieš moteris, skatina jų prieigą prie švietimo, sveikatos paslaugų ir ekonominių galimybių.

Šia menine solidarumo akcija ELLE žurnalas dar kartą įrodo, kad menas ir mada yra galingi svertai, skatinantys emancipaciją, kaitą, ilgalaikius įsipareigojimus. Susipažinkite su kūrėjomis.

SHOUROUK RHAIEM, PRANCŪZIJA

„ELLE… Brille!“

Nuo jaunų dienų Shourouk Rhaiem žavėjo Jacques’o Remy pastelinis pasaulis, o meną ji laikė burtų lazdele. Įkvėpta kasdienybės grožio, ji idėjų sėmėsi iš paprastų akimirkų su močiute ir žaižaruojančių Indijos, Tuniso, Honkongo ir Meksikos kultūrų. Menu Shourouk paverčia tokius kasdien naudojamus daiktus kaip skalbiklio ar aliejaus pakuotė, siekdama išryškinti netobulumą ir kasdienybės poeziją. 80-ojo ELLE gimtadienio proga ji vintažinį 8-ojo dešimtmečio ELLE viršelį padengė tūkstančiais „Swarovski“ kristalų: „Tikrąja to žodžio prasme norėjau, kad ši legenda blizgėtų, siekiau išryškinti svajonę, kurią kuria ELLE.“

IRENE CATTANEO, ITALIJA

„Mon Amie La Rose“

Ji nemano pasiekusi savo tikslą. Ir sunkiai apibrėžia save kaip menininkę. Irene Cattaneo dievina darbo procesą. Ši italų menininkė daugiausia dirba su stiklu, marmuru ir bronza, viskam taikydama poetinį požiūrį. 80-ojo ELLE gimtadienio proga ji sukūrė „Mon Amie La Rose“ – subtilią Murano stiklo rožę su bronziniais lapeliais, įkūnijančią jos susižavėjimą laikinumu. Françoise Hardy dainos įkvėptas meno kūrinys išaukština eleganciją ir laikui nepavaldų moteriškumą. Jos darbams būdinga šviesa čia turi ir fizinę, ir simbolinę reikšmę: „Grožio laikinumas užima didelę dalį mano minčių… Juk todėl taip džiaugiamės pamatę rožę – žinome, kokia ji laikina.“

LEE HYUN JOUNG, KORĖJA

„Contemplation“

Ji taip ilgėjosi namų, kad naudodama vaikystėje mėgtą popierių sukūrė specialią techniką. Lee Hyun Joung menas yra be galo asmeniškas, derinantis Korėjos tradicijas su šiuolaikinėmis detalėmis. Dirbama su „hanji“, rankų darbo popieriumi iš šilkmedžio žievės, ji prasmę atranda kiekviename potėpyje, priimdama jo tekstūrą kaip gyvenimo iššūkių metaforą.

Darbas, ties kuriuo ji dirbo ELLE jubiliejaus proga, pirmą kartą į jos kūrybą įneša šviesos – to, ko moteriai, pasak jos, ir šiuolaikiniam pasauliui šiandien ypač reikia. Savo darbais ji siekia bendrystės ir gydomosios galios. Ji priduria: „Kiekvienas brūkšnys yra sudėtingas, primenantis, kad gyvenimas yra kova.“

MIA CHAPLIN, PIETŲ AFRIKOS RESPUBLIKA

„Alarm“

Įkvėpta motinos meilės impresionistams, Mia Chaplin susižavėjo Claude’o Monet moterų atvaizdavimu. Tai jo kūryba įkvėpė ją kurti „langus“ į asmenines ir bendruomenės istorijas. Tekstūrų ir teptuko potėpių kupini jos darbai meta iššūkį istoriniam moters atvaizdavimui mene. ELLE 80-mečiui ji panaudojo žygio metu baseine Namibijoje besimaudančių draugių nuotrauką. Ji norėjo perteikti stiprų laisvės ir bendrystės jausmą, kuriuos jautė: „Menas reiškia atvirumą, buvimą dabartyje, pažeidžiamumą ir, žinoma, drąsą, nes kartais matyti save ir būti stebimai kitų išties gąsdina.“

CACHETEJACK, ISPANIJA

„Wavy Mood“

Menas visuomet buvo „Cachetejack“ kūrybinio dueto pasaulio dalis: jis buvo įaustas į jų pokalbius, šokius ir vaikystės žaidimus. Šios dvi kūrėjos, susitikusios mokykloje, greitai tapo neišskiriamos, „Cachetejack“ sukūrė kaip maištingo manifesto formą, kol galiausiai savo energiją nukreipė į spalvingas iliustracijas. Nuo guašo iki masyvių freskų – jų kūrybinis kelias įvairus, gebantis prisitaikyti. „Menas yra būdas gyventi savo gyvenimą, tai akistata su baimėmis, savijauta, kai gražiai atrodai ar esi skaniai pavalgiusi“, – sako ji. Jų kūrinys ELLE žurnalui „Wavy Mood“ – tai odė moterų džiaugsmingumui: „Patenkinti savo troškimus turėtų būti svarbiausia mūsų užduotis.“

FRANÇOISE PÉTROVITCH, PRANCŪZIJA

„Dans mes mains“

Mokykloje mokytojams ji kartojo būsianti iliustratore ir nuo tada nesiliovė piešusi. Nuo tapybos iki keramikos – Françoise Pétrovitch įvairiomis priemonėmis subtiliai pagauna akimirkas ir judesius, moteris ir gyvūnus dažnai vaizduodama trapiai, bet galingai. Ją įkvepia tiek menas, tiek gyvenimas, o savo darbais ji siekia emocinės tiesos. Ji labai įsitraukusi tiek į meną, tiek į moterų seserystę. Prancūzų menininkė sako, kad jos smalsumas kitiems ir visam pasauliui yra nepasotinamas. Ji gyvena pagal Paulio Valéry citatą: „Kad ir kaip stengčiausi, mane domina viskas.“

ANASTASIA SAMOYLOVA, JAV

„Tourist in South Beach“

Ji fotografuoja. Kuria spaudinius, karpinius, koliažus. Vėl fotografuoja. Garsėjanti dėl daugiasluoksniškumo ir mintis provokuojančių vaizdų, Anastasia Samoylava paverčia fotografiją įrankiu, leidžiančiu nagrinėti, kaip matome pasaulį. Rusijoje gimusi kūrėja dabar gyvena JAV. ELLE žurnalo 80-mečio proga Anastasia pradėjo rinkti miesto peizažų nuotraukas ir sukūrė kūrinį, kvestionuojantį, kaip kuriame ir vartojame grožį. Jai fotografija yra ne realybės fiksavimas, o jos konstravimas. ELLE skaitytojams ji siunčia galingą žinutę: „Toliau tobulėk, toliau klausinėk ir toliau žvelk giliau nei paviršius.“

ARAVANI ART PROJECT, INDIJA

„In Full Bloom“

Norint sugriauti sienas, kartais tenka ant jų tapyti. Indijoje „Aravani“ meno projektas viešas sienas paverčia galingais tapatybės ir priklausymo pareiškimais. Šis cislyčių ir translyčių menininkių kolektyvas gatvės meną naudoja kaip priemonę kovoti dėl erdvės, mesti iššūkių stigmoms, inicijuoti pokalbius. Jų drąsios ir labai asmeniškos freskos nematomą paverčia matomu, atskirtį – įtraukimu. Švęsdamas ELLE 80-metį šis kolektyvas sukūrė specialų draugystę, rūpestį ir atsparumą simbolizuojantį meno kūrinį. Jo sudėtingi raštai, gėlių motyvai atspindi bendros patirties grožį. „Mums menas yra daugiau nei išraiška – tai išlikimas, tapatybė, būties deklaracija“, – teigia jos.

LAURENCE JENKELL, PRANCŪZIJA

„Jenk’ELLE“

Viskas prasidėjo nuo eksperimento. Pradėjusi kaitinti organinio stiklo atraižas, prancūzų menininkė Laurence Jenkell suprato, kaip jos tampa lanksčios. „Tuomet kilo mintis jas susukti. Pasukite į kairę, pasukite į dešinę… Taip gimė „Bonbon“. Didžiulis organinio stiklo saldainis tapo jos vizitine kortele. Vaikystėje negavusi saldainių, Laurence rado būdą, kaip mesti iššūkį savo silpnybei ir ją paversti menu. Dabar „Bonbon“ gali būti įvairiausių spalvų, tekstūrų ir dydžio. Mūsų gimtadienio proga ji sukūrė „Jenk’ELLE“ – aliuziją tiek į savo vardą, tiek į žurnalo pavadinimą: „Norėjau įkūnyti moterų stiprybę ir švelnumą, jų gebėjimą atsinaujinti ir spindėti.“

FUH-MI, JAPONIJA

„Journey“

Kai kurie tiki, kad likimą galima perskaityti iš delno. O štai Fuh-Mi kiekvienu teptuko potėpiu brėžia gyvenimą atkartojančias linijas – tiek praeitį, tiek ateitį, smagiausius ir sunkiausius laikus. Kūriniu „Journey“, kurį sukūrė žurnalo 80-mečiui, vos vienu juodo rašalo potėpiu ši japonų kaligrafė bandė papasakoti savęs atradimo kelionę. Nuo septynerių močiutės mokytai Fuh-Mi buvo diegiama didžiausia pagarba samurajų istorijai ir kaligrafijos kultūrai. Jai prireikė metų ir persikėlimo į Taivaną, kad sulaužytų stereotipus ir nuspręstų kurti asmeninę karjerą. Dabar jos moto yra Coco Chanel citata: „Norint būti nepakeičiamam, reikia būti kitokiam.“

ILEANA MAGODA, MEKSIKA

„Ofrendas Ancestrales & Eterna dádiva“

Ji sako mėgstanti gėlių šokį šviesoje. Ji gali valandų valandas stebėti, kaip auga jos sodas, įkvėpimo bei stiprybės semiasi matydama, kaip dygsta jos pasėtos sėklos. Gimusi ir užaugusi Meksiko pakraštyje, Ileana Magoda tapybą pavertė mistine patirtimi – kaip ir ją įkvėpusios vizionierės Hildegard von Bingen ar Hilmos Af Klint. Jos kūriniai, skirti ELLE 80-mečiui, švenčia moteriškumą šviesių spalvų sluoksniais ir gėlių motyvais. Prie šio kūrinio dirbo didelio persikraustymo įkarštyje. Ne pats geriausias metas susikaupti, sako ji, bet tai tapo nuostabiu būdu išaukštini moterų prigimtinį kūrybiškumą. Ir dar malonus jos dievinamos frazės priminimas: „Aš galiu tai padaryti.“

MAKIKO FURUICHI, JAPONIJA

„Rattraper le pain perdu“

Makiko Furuichi menas yra tiltas tarp praeities ir dabarties, Japonijos ir Prancūzijos. ELLE jubiliejui skirtas jos paveikslas „Rattraper le pain perdu“, pasitelkdamas du veidus, ranką ir kaukę, apmąsto tapatybę ir atmintį. Šį kūrinį įkvėpė prancūzų posakis apie mėginimą pasivyti prarastą laiką, tad paveikslas perteikia kovą tarp ištikimybės sau ir kasdienybės kaukių. Kaip aiškina Makiko: „Japonija mane sukūrė. Prancūzija mane išlaisvino.“

MARCELLA BARCELÓ, ISPANIJA

„Roost“

Ji mano, kad meno kūryba yra tapati vaiko žaidimui su figūrėlėmis. Žurnalui ELLE Marcella Barcelo pabandė įsivaizduoti paukščių užauginto vaiko gyvenimą. Šiai ispanų menininkei būdingos vaizduotės, vaikystės ir savito pasaulio pajautimo temos. Įkvėpta jūrininkų legendų, pasakojimų apie savižudes undines ir Gastono Bachelardo filosofijos, ji piešia, tapo, dabar dar ir kuria skulptūras. ELLE skaitytojams jos patarimas mįslingas: „Sek paskui baltą triušį.“

SACHA FLOCH – POLIAKOFF, PRANCŪZIJA

„1946–1976–1996“

Jai buvo vos dvi savaitės, kai pirmą kartą aplankė mamos meno galeriją, ir nuo to laiko ji yra apsėsta meno. Įkvėpta tokių iliustratorių kaip Beatrix Potter ir šiuolaikinių menininkų, pavyzdžiui, Helen Frankenthaler ar Floch-Poliakoff, ši prancūzė sudėtingus sapnų pasaulį primenančius siurrealistinius koliažus, didelio mastelio siluetus kuria iš popieriaus arba medžio. Žurnalui ELLE ji savaip atskleidė tris legendinius viršelius, perteikdama unikalią estetiką ir laiko tėkmę. „Jei į gyvenimą žvelgtume per meninę prizmę, viskas taptų gražiau, giliau ir nuostabiau“, – sako ji. Menininkė didžiuojasi būdama vienoje gretoje su studijų metais jos įkvėpimo šaltiniu tapusia Françoise Pétrovitch.

ANGELA DE LA CRUZ, ISPANIJA

„Untitled (fold) Green“

Tai drobes į gabalus mėgstanti pjaustyti tapytoja. Ir skulptorė, bandanti sukurti audinį iš aliuminio. Gimusi ir užaugusi mažame Ispanijos kaimelyje, Angela de la Cruz sako, kad į priekį ją visada vedė smalsumas ir meno alkis. Kūrinyje, kurį sukūrė ELLE 80-mečiui, atsispindi jos meilė madai, ypač Belgijos dizaineriams ir tautiečiui Cristobaliui Balenciagai. Tai ryškiai žalia drobė, kurią per pusę dalija milžiniška klostė. Kartu galingas ir minimalistinis kūrinys, skirtas trikdyti ir džiuginti. De la Cruz, kuriai šiemet sukaks 60 metų, vis dar trokšta kurti ir siekti grožio: „Stengiuosi pasiekti tai, kas neįmanoma. Noriu savo darbus stumti už ribų, kad pamatyčiau, kaip toli jie gali pasiekti.“

MARION CHARLET, PRANCŪZIJA

„Bisous, Marguerites, Supercheris“

Jos minčių spalva rožinė. Ir mėlyna. Ir geltona. Ryškios spalvos, šviesa ir tai, ką prancūzai mėgsta, bet negali išversti į kitas kalbas – gurmaniškumas. Apetitas ir smalsumas viskam, kas gražu ir skanu. Gimusi architektų šeimoje, kur laisvalaikiu buvo tapoma, Marion Charlet karjerą padarė tapydama architektūrinius peizažus. Pirmojo vaiko ji susilaukė vos baigusi koledžą, dabar yra trijų vaikų mama, bet tai niekada nesustabdė jos meninių ambicijų. Gimusi ir užaugusi su žurnalu ELLE, ši 43-ejų paryžietė nekantrauja, ką atneš kiti 40 jos tapybos metų.

NTOMBEPHI NTOBELA, PIETŲ AFRIKA

„The reflections of the dancers in Paris“

Jai patinka vaikščioti ir stebėti supančią gamtą: saulę, dangų, šakas. Ir tada ji grįžta prie karoliukų. Ji visada grįžta prie karoliukų. Didelių, blizgančių ar pačių mažiausių, kurių net negali pastebėti. Jiems pritvirtinti reikia kelių valandų ypač kruopštaus darbo. Bet darbo rezultatai nuostabūs. Labiausiai savo šviesomis, gyliu ir spalvomis. Savo kūrinyje ELLE Ntombeph Ntobela dangui atvaizduoti pasirinko mėlyną spalvą, nors tradiciškai tai vyriškumo spalva. Bet ji pridėjo alyvinių ir rožinių atspalvių ir taip suteikė karoliukams judesio. „Geidžiama, daugiasluoksnė, švelni, bet stipri – tokia man yra moteris.“

CLAIRE LINDNER, PRANCŪZIJA

„Feuille n°3“

Prancūzų keramikė Claire Lindner molį paverčia jausmingomis, organiškomis formomis, kurios panaikina ribas tarp augalų, gyvūnų ir žmonių pasaulių. Ji augo apsupta keramikos, tad jos menui būdingos giliai įsišaknijusios lytėjimo ir transformacijos savybės. Įkvėpta tapytojos Georgios O’Keeffe įsitikinimo, kad moterys turi „kažkas neištirto, ką gali ištyrinėti tik moteris“, Lindner šiuo metu gilinasi į metamorfozės ir intymumo temas. Žurnalui ELLE ji sukūrė keraminį lapą – klasikinį slapto sodo simbolį. Ji pati sako, kad „įgyvendinti dalykus galime tik juos įsivaizduodami“.

HADIEH SHAFIE, IRANAS-AMERIKA

„Draw / Cut / Rotate 15“

Ji sako nepasirinkusi meno – tai menas pasirinko ją. Irane gimusi, o dabar Niujorke gyvenanti Hadieh Shafie naudoja persų tekstus ir popierių, derindama Artimųjų Rytų paveldą su Vakarų technikomis. Jos skulptūriniai darbai, įkvėpti tradicinių moteriškų amatų, tyrinėja tapatybę, cenzūrą ir atmintį. Ji yra aistringa moterų teisių gynėja, tikinti, kad reikia remti ir stiprinti moterų balsą. Jos menas kalba apie atsparumą, laisvę ir neginčijamą moters kūrybinės jėgos stiprybę. „Skirkite laiko sukurti kūriniams, kurie atlaikytų laiko išbandymą ir įsitvirtintų erdvėje – tai tik vienas iš daugelio dalykų, kuriuos galime padaryti dėl savęs ir dėl žmonijos.“

RAMONA NORDAL, KANADA

„Dream Machine“

Užaugusi globos namuose Kanados kaime, Ramona Nordal nuo mažens prieglobstį atrado mene. Kartu pajuto aistrą vaizduoti moters figūrą. Naudodama akrilinius dažus, „Bic“ rašiklius ir subtilų šilkmedžio popierių, ji sujungia epochas, spalvas, tekstūras ir kuria ryškias, galingas figūras. ELLE 80-mečio proga moterišką stiprybę ji aukština simbolių gausiu kūriniu su daugybe portretinių sluoksnių ir paukščiu – absoliučios laisvės simboliu. „Menas yra galia, – sako ji. – Tiek kūrėjui, tiek žiūrovui.“

CHOU YI, TAIVANAS

„Every Day is a Good Day“

Ryškiuose popkultūrą, siurrealizmą ir asmenines istorijas derinančiuose Taivano menininkės Chou Yi darbuose gyvenimas tampa menu. Įkvėpta japonų „anime“ kultūros ir asmeninio griežto auklėjimo, ji kuria žaismingus, tačiau susimąstyti skatinančius kūrinius, kurie tyrinėja tapatybę ir atsparumą. ELLE 80-ojo jubiliejaus proga Chou Yi sukūrė moters stiprybei skirtą meno kūrinį, kurį įkvėpė jos asmeninė patirtis augant patriarchalinėje šeimoje. Ryškiomis spalvomis ir sudėtingomis detalėmis ji pabrėžia tiek moterų kovą, tiek galią. Žvelgdama į ateitį, ji dalijasi linkėjimu su ELLE skaitytojais: „Gyvenkite tokį gyvenimą, kokio trokštate, ir visada raskite drąsos daryti tai, kas patinka.“

OLGA YAMÉOGO, BURKINA FASAS

„Filiation I“

Ji siekia laisvės ir ją įgyvendina paveikslu po paveikslo. Burkina Faso menininkė Olga Yaméogo semiasi įkvėpimo iš kovojančių ir besipriešinančių menininkų bei mąstytojų, kartodama Albert’o Camus citatą: „Žiemos viduryje pagaliau supratau, kad manyje yra nenugalima vasara.“ Jos paveiksluose ryškios medžiagos ir energingi judesiai tyrinėja tapatybę ir atmintį. Afrikos paveldu ir kasdieniu gyvenimu dvelkiantys Olgos darbai atrodo ir asmeniniai, ir universalūs. Žurnalui ELLE ji sukūrė savo dukterų įkvėptą kūrinį, kuriuo aukština modernų, laisvos dvasios moteriškumą. Jos patarimas skaitytojams – lyg mamos savo vaikams: „Tikėkite savimi ir savo idėjomis.“

JOANA VASCONCELOS, PORTUGALIJA

„Vega“

Gimusiai kūrybingų žmonių šeimoje – jos tėvas fotografas, o teta poetė – Joanai buvo lemta užsiimti menu. Ji užaugo žavėdamasi portugalų amatininkų darbais: plytelėmis, keramika, tekstile… ir jų spalvų bei šviesos žaismu. Anot jos pačios, tai padarė ją „tikra baroko menininke“. Didelė dalis jos darbų kelia feministinius klausimus ir kvestionuoja visuomenės įsitikinimus – pradedant didelio masto instaliacijomis, baigiant naujo konteksto suteikimu kasdieniams daiktams. ELLE gimtadieniui ji pasirinko keraminę varlės skulptūrą su nerta „antra oda“, skatindama susimąstyti apie įkalinimą / apsaugą ir tradicijas / modernumą. „Man patinka kurti provokuojančius kūrinius, bet labiausiai mane domina, kaip žmonės atranda asmeninį ryšį su jais.“

VALÉRIE FAVRE, PRANCŪZIJA – ŠVEICARIJA

„Pour elle, for her, für sie“

Kai Valerie Favre kuria, viskas taip tylu, trapu ir galinga. ELLE 80-mečio proga prancūzų ir šveicarų kilmės menininkė ant servetėlės, naudodama juodąją arbatą, nutapė gaublį ​​– tokia trapi jos duoklė tiek žurnalui, tiek mūsų planetai. Žavėdamasi, kaip kuriamos istorijos, savo paveikslus ji kuria kaip trumpų pasakojimų serijas, kuriomis fiksuoja emocijas. Įkvėpta Lou Andreas-Salomé, ji siekia konvencijas pranokstančios laisvės. Gyvenimas ir menas jai tiek pat esminiai, kiek ir efemeriški. „Matoma yra tik proto vizija“, – sako ji.

PIA-MARIA RAEDER, VOKIETIJA

„Sea Anemone 1 (Pink)“

Metų metus ji svajojo kurti savo rankomis. Metusi žurnalistės karjerą, ji atsidėjo medžio, metalo ir stiklo skulptūrai, dažniausiai naudodama perdirbtas arba tvarias medžiagas. Žurnalui ELLE ji pirmą kartą pasitelkė spalvas, kalbant tiksliau, ryškią ir džiaugsmingą rožinę. Tai ir įgalinimo žinutė, ir užuomina į legendinę Marilyn Monroe suknelę filme „Džentelmenai renkasi blondines“. Mūsų skaitytojas ji ragina veikti: „Išsaugokime mūsų planetą.“

GHIZLANE SAHLI, MAROKAS

„HT032“

Štai tradicija. Šimtmečiai, per kuriuos moteris siuvo, siuvinėjo, naudojo siūlus ir adatas grožiui kurti. O štai ir ateitis. Tonų tonos vos kartą panaudoto plastiko atliekų kaupiasi visoje mūsų planetoje. Savo dirbtuvėse Marakeše Ghizlane Sahil pasirinko meną kurti iš abiejų šių dalykų. Šilko siūlais ji siuvinėja plastikinių butelių kamštelius ir kuria įspūdingas, įkvepiančias ir nuostabias grafines skulptūras. ELLE 80-ojo jubiliejaus proga šią techniką ji panaudojo suteikdama formą… vulvai. „Mano tikslas – ne provokuoti ar šokiruoti, o aukštinti mūsų kūnus, pagerbti juos poetiškai ir pagarbiai.“

MARI ITO, JAPONIJA

„Origin of Desire – A Flower Bomb for Ourselves 80 years into the Future“

Mėgstamiausias jos japoniškas žodis yra „arigatou“ – „ačiū“, nes kilęs iš idėjos, kad dėkingumas yra retas ir brangus. Japonų menininkė Mari Ito įkvepia gyvybės tradicijai, naudodama „Nihonga“ – šimtmečių senumo tapybos techniką, kurioje ant subtilaus vaši popieriaus naudojami mineraliniai pigmentai. Augdama konkurencingoje Tokijo aplinkoje, ji rado paguodą mene – grynos laisvės erdvėje. Naujausias jos darbas – ne tik dovana ELLE, bet ir taikos prašymas. Įkvėpta moterų atsparumo, ji gamtos grožį paverčia ryškiomis, svajingomis formomis. Ito menas yra daugiau nei raiškos forma – tai ateities vizija. Ji priduria: „Daugiau bombų neturi būti mėtoma. Pirmiausia turime mylėti ir trokšti taikos.“

INÈS MÉLIA, PRANCŪZIJA

„Freed From Desire“

Prireikė metų asmeninių apmąstymų ir skyrybų, kad Inès Mélia įsisavintų tai, ką ji vadina „meniniu atsiskleidimu“, ir visiškai atsiduotų savo amatui. Pirmiausia ažiotažą ji sukėlė spindinčiomis užuolaidomis, kurias slapta pakabino Paryžiaus metro, praeiviams siųsdama svarbias žinutes. Įkvėpta maištingos Louise Bourgeois ir Annette Messager dvasios, ji per keramiką ir fotografiją tyrinėja namų aplinką, daiktus ir net… sūrį. Ribas tarp tapybos ir skulptūros panaikinanti serija „Peintures à lire“ kviečia žiūrovą bendrauti. ELLE 80-mečio proga ji ragina: „Nebijokite pažvelgti už uždangos.“

JANAINA MELLO LANDINI, BRAZILIJA

„Ciclotrama 261 (Superstrato)“

Ji gimė stiprių moterų šeimoje, kurioje sekmadienis buvo skirtas siuvinėjimams, tad pati siūti Janaina Mello Landini išmoko būdama šešerių. Jos menas siūlus ir virves paverčia sudėtingais tinklais, kvestionuodamas ribas tarp natūralumo ir konstrukcijos. ELLE 80-ojo jubiliejaus proga jos kūrinyje iš „Superstratum“ serijos siūlai sluoksniuojami taip, kad atspindėtų nematomus mūsų realybę kuriančius ryšius. Todėl ir mums ji primena: „Mes ir toliau siuvame ateitį, pindami idėjas ir galimybes.“

KATRIN FRIDRIKS, ISLANDIJA

„Water’s Divine Memory“

Menas ar alchemija? Katrin Fridriks šias ribas sulieja. Įkvėpta Nikolos Teslos, kvantinės fizikos ir šamanų žinių, ji kosmines jėgas perkelia į greitaeigius, gravitacijos valdomus paveikslus. Kiekvienas jos kūrinys yra judesio, spalvos ir sąmonės tyrinėjimas. Švenčiant ELLE 80-metį, „Water’s Divine Memory“ kūrinys žymi stiprų ryšį tarp gyvenimo ir visatos. Fridriks kūryba yra instinktyvi, staigi ir nesustabdoma. Kaip ji pati sako: „Menas yra būdas pasiekti energiją, kuri teka per mus ir jungia mus su kosmosu.“

ELISABETH GAROUSTE, PRANCŪZIJA

„Yolanda & Jules“

Vaikystėje baldai ją taip gąsdindavo, kad sapnuodavo košmarus. Dabar ji juos kuria. Gimusi Antrąjį pasaulinį karą išgyvenusių žydų šeimoje, Elisabeth Garouste sugebėjo transformuoti traumą į meną, iš naujo apibrėždama dizainą, derindama baroko ir siurrealistinę estetikas… Jos darbai puošė Christiano Lacroix mados namus ir prestižines galerijas visame pasaulyje. ELLE jubiliejui ji pasirinko dvi kaukes – Yolandą ir Julesą. Jos – rankų darbo, įkūnijančios netobulumą ir pasakojimą. Kaip ji pati sako: „Menas man yra laisvė. Vaizduotė ir laisvė.“

x