Plunksnos, blizgučiai ir žaismingas gundymas – tai pirmosios asociacijos, kurios kyla išgirdus žodį burleska. Šimtmečius gyvavęs kabareto menas, iki šiol spindintis Paryžiaus scenose, šiandien atrado vietą ir Lietuvoje. Nors mūsų šalyje jis dar jaunas, burleska čia tampa ne tik pramoga, bet ir kūno, stiliaus bei laisvės manifestu.
Nors burleska ir kabaretas dažnai minimi viename sakinyje, tai nėra tą pačią reikšmę turinčios sąvokos. Kabaretas yra erdvė bei scena, kurioje vyksta įvairiausi šou: nuo šokio, cirko ir teatro iki komedijos ar muzikos. Tuo tarpu burleska – viena iš kabareto dalių, išsiskirianti kūno grožio, nusirenginėjimo ir viliojimo estetika.
Kabareto atsiradimas Lietuvoje
Lietuvių „Nijinsky III“ yra pirmieji ir vieninteliai kabareto namai Baltijos šalyse, kuriuose atliekami burleskos ir kitokie meniniai pasirodymai. Pasak ten šokančios kabareto artistės Miss Baby Doll, burleskos atsiradimą Lietuvoje galima sieti su būtent šių kabareto namų atsiradimu. „Dabar bus penktas „Nijinsky III“ sezonas, tai prieš keturis metus, galima sakyti, atsirado burleska Lietuvoje“, – sakė Miss Baby Doll.




Anot burleskos pradininkės Lietuvoje Mortos Smit, kabareto scenos atsiradimą šalyje paskatino kelionės ir pasaulietiškas požiūris į gyvenimą. Atsirado ne tik žiūrovo, bet ir kūrėjo poreikis eksperimentuoti, užsiimti tokia veikla, kurią galbūt matė tik filmuose, miuzikluose ar keliaudami po užsienio šalis. Būtent taip burleską atrado vienintelė Lietuvoje gyvai dainuojanti kabareto artistė Miss Baby Doll, kurią 2010-aisiais išleistas filmas „Burlesque“ su garsiomis dainininkėmis Christina Aguilera ir Cher įkvėpė tapti kabareto atstove.
Mortos Smit pirmoji pažintis su burleska taip pat buvo netikėta. Prieš du metus moteris dirbo marketingo specialiste ir, kaip pati prisipažįsta, net nežinojo, kas yra burleska. Gilindamasi ir ieškodama informacijos internete, ji pradėjo improvizuoti ir tokiu būdu atrado šį šokio žanrą.
„Kai pradėjau šokti, man nebuvo iš ko mokytis. Gal ir gerai, nes turėjau progą pati atrasti, kas man yra burleska ir kaip aš ją noriu šokti“, – mąstė Morta Smit.



Artumas ir improvizacija
Vienas iš kabareto ir burleskos žanro išskirtinumų – intymumas. Šį pojūtį sukuria tiek erdvės unikalumas, tiek kamerinių pasirodymų savitumas. Kabarete publika dažniausiai turi galimybę sėdėti labai arti artisto, kurį, atrodo, gali lengvai pasiekti, net užuosti jo kvepalus. Dažnai ir patys kabareto artistai įtraukia žiūrovą į savo pasirodymą.
Kabareto intymumas pasireiškia ne tik per tiesioginį, bet ir dvasinį artumą. Neretai žiūrovai gali susitapatinti su pačiu artistu, kuris noriai pasakoja savo istoriją pasirodymo metu. Tokiu būdu atsiranda ypatingas kūrėjo ryšys su publika.
Kabaretas taip pat yra neatsiejamas nuo improvizacijos. Tai labai pagyvina pasirodymą ir skatina artisto atvirumą bei smalsumą. „Man labai patinka tas žaidimas, nes kabaretas visų pirma ir yra apie tokią laisvę, tai aš nenorėčiau atimti iš savęs dovanos improvizuoti“, – sakė burleskos pradininkė Lietuvoje Morta Smit.


Kabareto scenoje pasirodymus gali atlikti skirtingų žanrų atstovai: šokėjai, dainininkai, gyva garso grupė, iliuzionistas, žonglierius ar net lėlininkas. Pavyzdžiui, dvidešimt metų žongliruojantis Kasparas Bujanauskas pasirodo ne tik šiuolaikinio cirko scenoje, bet ir kabarete. Anot vaikino, kabareto scena jaukesnė negu cirko arena, nes pasirodymai artimesni žmonėms.
„Kabarete svarbiau ne su kiek kamuoliukų žongliruoji, bet kaip“, – pabrėžė žonglierius, irgi pasirodantis kabareto scenoje.
Didelė kabareto magijos dalis – kostiumas
Kostiumas yra vienas iš skiriamųjų burleskos bruožų. Šis žanras yra apie kūno grožį, nusirenginėjimą ir viliojimą, todėl kostiumai tampa labai svarbia šou dalimi. Kuo gražesnis, įspūdingesnis ir labiau blizgantis kostiumas, tuo didesnį įspūdį jis sukuria žiūrovui.
Savo įvaizdžius dažniausiai kuria patys artistai – kostiumus jie puošia natūraliomis plunksnomis ar blizgučiais –, arba juos patiki meistrui, galinčiam pilnai įgyvendinti jų viziją. Tam yra naudojamos kokybiškos medžiagos, kurios užtikrina kabareto kostiumų tvarumą ir ilgaamžiškumą. Kaip teigia burleskos artistė Morta Smit, kostiumas turi tarnauti ilgai, nes jame sudėta daug brangių detalių ir laiko. Anot Miss Baby Doll, jei kostiumas puoštas deimantais, tai jį tikrai puošė patys artistai.
Dažnai iš kristalų yra sukuriamas siuvinėjimo raštas, įvairūs gėlių ornamentai, tačiau tai reikalauja daug laiko ir pastangų. „Man burleskos kostiumas yra meno kūrinys, kurį, atrodo, kad galima dėti už stiklo ir gerėtis iš tolo kaip tokį reiškinį, kuris pats savaime įkūnija labai daug charakterio“, – sakė Morta Smit.
Kvapą gniaužiantys kostiumai yra ne tik svarbi, bet ir brangi kabareto dalis. Pasak artistų, vienam įvaizdžiui galima išleisti ir 10 tūkst. eurų. „Kiti sako, kad tai nėra prabanga, nes tai yra andergraundas, bet kodėl neprabanga tokia brangi mums“, – sakė kabareto artistė Miss Baby Doll.
Kadangi burleską vis dar lydi nemažai išankstinių nuostatų, kostiumas įgauna ir stereotipų laužytojo vaidmenį. „Man gražu, kad per kostiumą mes turim progą burleską ir kabaretą iškelti iš stereotipais apipinto suvokimo, kad tai yra kažkas purvino, nepadoraus“, – savo mintimis dalijosi Morta Smit.
Klasikinis burleskos įvaizdis
Ryškiaspalvės plunksnų vėduoklės – burleskos pasirodymų klasika. Tai vienas iš svarbiausių ir statusą rodančių atributų, kuriuo artistės elegantiškai prisidengia apnuogintą kūną. Tokiu būdu kuriama paslaptinga atmosfera. Burleskoje svarbu pabrėžti įvairias kūno linijas. Būtent tam yra naudojami išpuošti korsetai, kurie įrėmina figūrą ir išryškina liemenį.
Ilgos pirštinės – dar viena burleskos detalė, kurią iš tiesų gali dėvėti moterys savo kasdienybėje. Kabareto divos moka seksualiai nusiimti pirštines ant scenos. Rankų odos demonstravimas yra įprastas reiškinys, tačiau jos tai daro taip meistriškai, jog šimtam žmonių atima žadą. Be to, šis aksesuaras vizualiai prailgina rankos liniją.
Vos atsiradus burleskai, blizgantys krūtinės lipdukai (angl. pasties) tapo moterų protestu prieš tais laikais galiojančius draudimus atvirai demonstruoti kūną. Šie mažieji krūtinės dangteliai leido apeiti griežtas taisykles ir suteikė scenoje savitą, drąsų įvaizdį.



Erdvė, kurioje telpa visi
Kabaretas nuo pat pradžių buvo erdvė, pasižyminti įvairove. Burleskoje labai svarbi meilė savo kūnui, todėl šis žanras priima įvairiausias kūno linijas. „Nesvarbu, kokio tu kūno sudėjimo esi, ar kaip tu atrodai, visi kūnai yra labai gražūs. Tu pristatai kūną kaip didžiulę dovaną“, – pasakojo artistė Miss Baby Doll.
Kabarete gali pasirodyti ne tik moterys, bet ir vyrai. „Kabarete visada pasirodė ir moterys, ir vyrai. Nėra niekur apibrėžta, kad čia tik moterims skirta. Sakyčiau, kad burleska yra labiau moteriška, bet tai tik vienas dalykas, įeinantis į kabaretą“, – pabrėžė žonglierius K. Bujanauskas.
Visuomenės susidomėjimas
Dar vis egzistuoja nuomonė, kad burleska yra striptizas, tačiau, anot kabareto atstovų, šis požiūris pamažu keičiasi. „Kai žmonės nueina į kabaretą ir jį pamato gyvai savo akimis, stereotipai subyra. Jie nesitiki, kad tai yra taip gražu, prabangu, skoninga ir idėjiškai svarbu“, – sakė burleskos pradininkė Morta Smit.
Kadangi kabareto scena Lietuvoje jauna, kai kuriems šis žanras išlieka naujiena, tačiau tokių žmonių mažėja. K. Bujanausko žodžiais, Lietuvos visuomenės susidomėjimą kabaretu didina edukacija ir šio žanro populiarinimas. Tokiu būdu žmonės tampa platesnių pažiūrų.
Šokėjai sako pastebintys, kad į kabareto pasirodymus moterų ateina daugiau nei vyrų. Pasak artistės Miss Baby Doll, moterys yra geriausia publika. „Gražiausia, kai susirenka moterys dėl savęs. Būna garsiausi pasirodymai, daugiausiai klyksmo, daugiausiai žavesio. Nėra jokio pavydo. Jos viską išjaučia kartu“, – savo mintimis dalijosi Miss Baby Doll.
Anot Mortos Smit, iš vyrų pusės irgi jaučiasi rafinuota pagarba, nes kabareto artistai ant scenos sukuria nepasiekiamumo įspūdį. Tai nėra bandymas suvilioti ar įsiteikti, tik leidimas stebėti artisto buvimą ant scenos.
Miss Baby Doll teigė, kad publika Lietuvoje yra pakankamai pasiruošusi priimti šį žanrą. Kabaretą Lietuvoje atranda vis daugiau žiūrovų, kurie užpildo sales iki paskutinės vietos. Tai patvirtina ir trečiąjį kartą sėkmingai vyksiantis tarptautinis burleskos festivalis Vilniuje.
Kabaretas Lietuvoje dar jaunas, bet sparčiai įsitvirtina kaip reikšminga kultūros dalis. Šis žanras reikalingas demokratiškoje visuomenėje, nes pasakoja įvairias istorijas, gvildena žmonėms svarbias problemas, o kartais yra žaisminga meno šventė ir geras laiko praleidimo būdas.