Kas nutiktų, jei staiga prarastume uoslę? Pasak mokslininkų, tikriausiai sutriktų skonio receptoriai, atmintis, apimtų stiprus liūdesys ar net depresija. Kitaip tariant, prarastume prabangą džiaugtis daugybe dalykų.
Kvapas – viena svarbiausių bendravimo su aplinka formų. Augalams jis padeda pritraukti vabzdžius arba juos atbaidyti, gyvūnams – susirasti maisto šaltinius ir išgyventi, o žmonėms – mėgautis gyvenimu: gardžiuotis šokoladiniais pyragėliais, keliauti į įvairių kvapų prikeliamus vaikystės prisiminimus, prisistatyti aplinkiniams ir net susirasti meilę.
Kaip teigia „Anadolu“ universiteto profesoriaus asistentė, mokslų daktarė Sanem Bengü, uoslei itin daug įtakos turi asmens amžius ir lytis. Įdomus faktas – nuo 60-ies metų amžiaus uoslė pradeda nykti. Be to, studijos rodo, kad moterys turi stipresnę uoslę nei vyrai, ypač ovuliacijos ir nėštumo laikotarpiais.
Uoslė ir meilė
Šiuo metu populiaru kalbėti apie nišinius kvepalus, tačiau ar žinojote, kad kiekvieno žmogaus kvapas sudarytas iš specifinės, tik jam būdingos formulės? Vieną jos dalį sudaro mūsų pasirinkti mėgstami kvepalai, o kitą – natūralūs kūno išskiriami kvapai, kurie padeda bendrauti su aplinkiniais jums to nė nežinant. Antrajai grupei gali būti priskiriami ir feromonai – specifinio kvapo neturintys cheminiai junginiai, kūno išskiriami įvairių procesų, pavyzdžiui, streso metu. Tarkime, jeigu vyras arba moteris išskiria daugiau feromono androstenolio, jie gali atrodyti draugiškesni, lengviau pasiekiami. Visgi dėl feromonų įtakos mokslo pasaulyje kyla nemažai diskusijų.
Dar vienas galingas ginklas – kvapo sukeliamos emocijos, asociacijos. Kvapo ir emocijų suvokimo sistemos žmogaus kūne yra išsidėsčiusios toje pačioje vietoje, todėl uoslė vadinama vienu su emocijomis labiausiai susijusių pojūčių.
Santykiai per atstumą nesiklosto? Mokslininkai net tam turi galimą paaiškinimą. Anot jų, partnerio kvapas mums kelia tam tikras emocijas, jis gali sumažinti stresą, didinti emocinį saugumą. Būnant toli nuo mylimo žmogaus ir neužuodžiant jo kvapo, gali atslūgti emocijos, mažėti prisirišimas.
Rinkodaros triukai
Kvapų svarbą jau seniai suprato rinkodaros vilkai. Atkreipkite dėmesį į tai, kaip kvepia kai kurios parduotuvės. Jose gali būti naudojami pirkėjams atsipalaiduoti skirti arba jiems kontrastingi energiją žadinantys aromatai. Lankytojai įprastai nori ilgiau pasitilikti ten, kur užuodžia nosiai malonų kvapą.
Produktų kūrėjai žino, kad yra kvapų, kurie daugeliui žmonių kelia panašias asociacijas. Vienas jų – citrinos. Citrinų kvapas siejamas su citrusinių vaisių antibakterinėmis savybėmis, gaiviu skoniu, taigi, sveikata ir švara. Dėl savo savybių ir (dažniau) keliamų asociacijų citrinų aromatas masiškai naudojamas sveikatingumo ir valymo produktuose. Visur pasaulyje panašiai suvokiamas levandų, mėtų, rožių, cinamono, šokolado kvapas.
Kuriant drėgnas valymo servetėles keliamas klausimas, su kuo siejasi švara, o prabangių kvepalų kūryboje svarbu tai, ką reprezentuoja prabanga. Prašmatnių kvepalų kompozicijos dažnai pasižymi su malonumu ir jaukumu siejamais kvapais (vanilė, gintaras), egzotiškomis, neįprastomis ir intriguojančiomis natomis, aromatais, kurie siejasi su elegantiškumu (rožės, irisai), stiprybe ir stabilumu (sandalmedžiai), puošnumu (jazminai), komfortu (oda), ilgaamžiškumu ar mistika (smilkalai).
Kvapai – įvaizdžio priemonė
Kvepalai – neatskiriama mūsų įvaizdžio dalis. Nenuostabu, kad žinomi asmenys kvapus neretai pasitelkia kaip vieną iš komunikacijos priemonių. 2024-aisiais, tuomet dar tik būsimas Jungtinių Amerikos Valstijų prezidentas Donaldas Trumpas pristatė aromatą „Victory Cologne“ (liet. pergalės odekolonas). Auksinės spalvos buteliuke esančio kvapo viršutines natas sudaro bazilikų, agurkų, mėtų ir citrinų aromatai, vidurines – kedrai ir prieskoniai, o bazines – kvapieji auksabarzdžiai, oda, mediena. Galima daryti prielaidą, kad šis aromatas simbolizuoja energingumą, gyvybingumą ir pasitikėjimą savimi – savybes, kurias D. Trumpas norėjo perteikti rinkiminėje kampanijoje.
Paanalizuokime kitos asmenybės – švelnios ir jausmingos dainininkės Arianos Grande kvepalus „Cloud“ (liet. debesis). Šis aromatas – visai kitoks, jis dvelkia levandomis, kriaušėmis, bergamotėmis, plakta grietinėlė, kokosais, vanile, muskusais, mediena. Aromatas perteikia komfortą ir prabangą.
Mados prekių ženklai irgi turi savo kvepalus. Pastarieji atspindi prekės ženklo identitetą, dera prie kuriamų drabužių, aksesuarų. Ne paslaptis, kad tam tikri prabangių vardų kuriami kvepalai yra tapę lengvai prieinamu statuso simboliu – jie kur kas pigesni nei rankinės ar bateliai.
Visgi net ir pasikvepinusi stilingai paryžietei skirtu „Saint Laurent“ aromatu „Mon Paris“ rizikuojate kam nors nepatikti – galbūt pačiuliai kažkam primena kadaise sudaužytą širdį.