„Make Heads Turn“ įkūrėja – apie bestselerius ir kam niekada nekurtų ženkliukų

Autorius
Agnė Mačiulytė

Anksčiau švarko atlape būdavo įprasta įsisegti segę, o dabar jas pakeitė ženkliukai, kurie tampa ne tik aksesuaru, bet ir pareiškimu be žodžių.

Tikėtina, kad daugelį gatvėje atlapuose ar kuprinėse jūsų pamatytų smeigtukų sukūrė lietuvė, „Make Heads Turn“ įkūrėja Goda Narijauskaitė. Pasak jos, įprotis dėvėti ženkliukus įgauna pagreitį ne tik Lietuvoje, bet ir kitose Europos valstybėse ar už Atlanto. Visai neseniai „Make Heads Turn“ sukurtu ženkliuku pasipuošė garsi amerikiečių dainininkė Billie Eilish.

Veiklą pradėjote 2012-aisiais. Kaip kilo mintis užsiimti tokiu gana neįprastu verslu?

Prekės ženklas gimė tais metais, bet viskas išaugo palengva. Man iš karto patiko mintis, kad įsisegus vieną mažą detalę galima papasakoti daug istorijų, išreikšti savo politinę, filosofinę poziciją, nes ženkliukas – tai pareiškimas. Dabar žinių vedėjams ar politikams jau tapo įprasta segtis mūsų Ukrainos palaikymo ženklelius, vienos vyninės savininkes mačiau įsisegusias vyno taures, televizijos laidoje pastebėjau į pašnekovo švarką įsegtą mūsų astronauto ženkliuką.

Dabar didelė verslo dalis – ir kitoms įmonėms, muzikinėms grupėms, muziejams, ne pelno siekiančiamos organizacijoms ar verslams kuriami bei gaminami ženkliukai. Tai užima nemažą dalį nematomos veiklos dalies.

Vis dėlto ženkliukų segėjimas – gana senas kultūrinis reiškinys.

Taip, karinė paskirtis buvo viena pagrindinių priežasčių, kodėl metaliniai ženkliukai iš esmės išpopuliarėjo. Ypač per Pirmąjį ir Antrąjį pasaulinius karus jie tapo standartine karinės uniformos dalimi, žyminčia rangą ar pasiekimus. Nuo XX amžiaus vidurio ženkliukai paplito ir už kariuomenės ribų – politiniuose judėjimuose, subkultūrose, turizme bei populiariojoje kultūroje ir tapo saviraiškos, tapatybės bei simbolinės komunikacijos priemone.

Koks buvo pats pirmasis jūsų sukurtas smeigtukas?

Pirmiausia pristačiau devynių dizainų kolekciją. Iš dabartinės daugiau nei 150 ženkliukų kolekcijos neliko nė vieno. Užtruko, kol supratau, ką žmonės nori devėti, kokias pozicijas išreikšti. Populiriausi šiuo metu lietuviškos simbolikos dizainai – šaltibarščiai, troleibusas, cepelinai, Nidos švyturys, krepšinio simbolika.

Plačiau papasakokite apie kūrybos procesą. Nuo ko viskas prasideda?

Atsisėdus surašyti idėjas iliustratorei pirminiams produktų eskizams piešti, ne laikas pradėti generuoti idėjas. Bėgant laikui supratau, kaip svarbu nuolat užsirašyti idėjas, jas pagauti, nes šios lengvai pasimiršta. Taip pat su kolegėmis parduotuvėje esame susitarusios: jos užsirašo ir perduoda visas klientų idėjas ar pasiteiravimus. Taip gimė ne vienas sėkmingas produktas.

Iš pradžių dizainus paišydavau pati, o bėgant laikui pradėjau bendradarbiauti su įvairias menininkais – tatuiruočių meistrais, knygų iliustratoriais, grafikos dizaineriais. Dabar likau tik kaip idėjas sugeneruojantis ir jas patvirtinantis žmogus, o įmonėje jau keletą metų dirba talentinga mano užmojus įgyvendinanti ir tą patį braižą išlaikanti iliustratorė.

Kokio ženkliuko niekuomet nekurtumėte?

Ilgą laiką galvojau, kad niekada nekurčiau ir nepardavinėčiau politinę tematiką perteikiančio ženkliuko, bet po plataus masto invazijos į Ukrainą mintys labai staigiai pasikeitė ir netrukus mūsų asortimente atsirado Ukrainos palaikymą simbolizuojančių ženkliukų. Visas pelnas kas mėnesį pervedamas Ukrainai padedančiai organizacijai.

Kalbant apie individualaus dizaino ženkliukus, atsisakome gaminti įmonėms, kurių viešos politinės pažiūros ar veiksmai neatitinka mūsų įmonės vertybių. Tokių klientų pasitaiko 2–3 per metus ir džiaugiuosi, kad galime sau tai leisti.

Ženkliukas bestseleris, koks jis?

Šaltibarščiai. Jį labai mėgsta lietuviai, taip pat latviai ir estai, kurie irgi galvoja, kad šis patiekalas yra jų. Prie populiarumo prisideda ir Šaltibarščių festivalis, nes prieš jį daug įmonių užsisako ženkliukų ir dalija kolegoms. Be to, tai – puikus suvenyras išvykstant į užsienį ir tarsi priminimas emigrantui: „Ar nepamiršai, kur yra tavo šaknys?“

Populiarūs visi lietuviškos tematikos produktai. Pirkinių krepšelyje dažnai galima rasti šakočių, cepelinų, neužmirštuolių, troleibuso ženklelių. Kurdami ženkliuką krepšinio tematika, bendradarbiavome su LKF, šis ženklelis irgi sparčiai populiarėja.

Daug kas galvoja, kad esame paauglių prekės ženklas. Iš tiesų, didžiausią auditoriją sudaro 25–35 metų pirkėjai, tūkstantmečio kartos atstovai. Nemažai aptarnaujame ir garbaus amžiaus klientų – kolekcininkų ar moterų, kurios mėgsta įsisegti ženkliukus vietoje segių.

Į kokias šalis smeigtukus siunčiate dažniausiai?

Daugiausia pardavimo vis dar generuojame Lietuvoje, tuomet – Latvijoje, Estijoje ir tada pagal populiarumą rikiuojasi centrinės Europos šalys: Prancūzija, Vokietija, Austrija, Belgija ir Nyderlandai. Labai daug ženkliukų siunčiame ir į Jungtinę Karalystę. Viena vertus, ten gyvena daug lietuvių, kita vertus, ilgą laiką bendradarbiaujame su parduotuve „Wolf & Badger“. Joje mus pamatė ir su dainininke Bilie Eilish dirbusi stilistė.

Billie Eilish jūsų ženkleliu pasipuošė pozuodama „Vogue“ žurnalo fotosesijoje. Kokios dar garsenybės yra įsisegusios jūsų gamintą simboliką?

Lietuvoje ženkliukų dažnai galima pamatyti televizijos laidose ar viešuose renginiuose, juos dažnai segi žinomi televizijos laidų, žinių ar renginių vedėjai. „Marvel“ seriale „Hawkeye“ „Finger Gun“ ženkliuką dėvėjo aktorė Florence Pugh. Filme „Genie“ keletą mūsų ženkliukų stilistė įsegė aktorei Melissai McCarthy.



x