Jos buvo savo laikotarpio ikonos – stiliaus, grožio, mados, gero skonio. Kiekvieną podiumo merginą – ryškią įdomių bruožų šešiolikmetę Renatą MIKAILIONYTĘ, vos keturiolikos gražuolę Medą JONAITYTĘ, dangaus dydžio akimis ir į jį besiremiančiomis ilgomis kojomis – agentės aptikdavo tiesiog gatvėje. Dar pilnametystės nesulaukusią Rūtą BARTAŠIŪTĘ į mados pasaulį nukreipė pirmosios Šiauliuose modelių mokyklos įkūrėja, o Smiltei BAGDŽIŪNEI nereikėjo gimti Milane ar Paryžiuje – jos duomenys ir talentas neliko nepastebėti Plungėje.
Rūta (46 m.). Greitai orientuotis ir pritapti
Rūta Bartašiūtė šiandien eina aukštosios mados podiumu Milane ar Paryžiuje. Savo, modelio, karjerą pradėjusi dar mokykloje, o baigusi vos 20-ies, ji sulaukė savotiško renesanso – brandūs ir įdomūs modeliai dabar itin geidžiami.
Jos istorija klasikinė aniems laikams: „Šiauliuose buvo įkurta pirmoji modelių mokykla, į kurią ne iš pirmo karto, bet patekau ir aš – labai džiaugiausi, nes ši sritis atrodė mistiškai patraukli ir su perspektyva – kelialapiu į geresnį gyvenimą. Perėjusi modelių mokyklos apmokymus turėjau galimybę dalyvauti dizainerių kolekcijų pristatymuose Šiauliuose, Mažeikiuose, Nidoje, Vilniuje, Panevėžyje. 1996 metais „In Vogue“ mados festivalyje buvau išrinkta populiariausiu modeliu.
Dar būdama 15 metų nusifilmavau „Milford“ arbatos reklamai, tai buvo mano pirmoji videoreklama, filmavimas vyko Vilniuje Verkių dvare.“ Kaip ir kolegės, ji perėjo tas pačias profesines mokyklas, o kuriozų kelyje buvo ne vienas. Kad ir į minėtos arbatos reklamos filmavimą su draugėmis iš Šiaulių keliavo autostopu, o „susitranzuoti“sugebėjo autobusą, kuriuo mokytojai važiavo į Operos ir baleto teatrą.


Mokykloje ji buvo pasakiusi, kad serga. Merginos didmiestyje susirado grožio saloną, kuriame, buvo sutarta, joms darys makiažą, pačios nusibeldė į Verkius ir galiausiai tuo pačiu mokytojų autobusu grįžo namo.
Modelių mokyklos, kuriai ji priklausė, vadovė paskatino Rūtą dalyvauti modelių konkurse „Miss Photo Baltic“, kuris atvėrė kelią darbui Italijoje. „Tai buvo mano pirmas žingsnis modelio karjeros link. Prasidėjo naujas gyvenimo etapas, kurį juokais pavadinčiau „išgyvenimo ir orientacinėmis varžybomis“, atrandant naujus Europos miestus bei bandant juose pritapti.
Patekti iš dar besiformuojančios Lietuvos į mados industrijos centrą Milaną buvo nemenkas kultūrinis šokas – čia viskas buvo reiklu, labai profesionalu ir įspūdinga, teko orientuotis ir prisitaikyti greitai. Džiaugiausi savo gana gera anglų kalba ir jaučiau didelę padėką mokytojoms: monotoniški vakarai, praleisti mintinai besimokant anglų kalbos žodžius, įgavo prasmę ir netgi suteikė pasitikėjimo savimi keliaujant.
Po Milano buvo Barselona, Hamburgas, Taipėjus, Tokijas. Daugiausia pasisekimo ir patirties gavau dirbdama Barselonoje, Milane ir Hamburge“, – pasakoja viena pirmųjų svetur karjerą padariusių modelių, dabar tai daryti padedanti savo agentūros „Rūta Models“ merginoms.
Anų laikų mitai apie su modelio profesija susijusias pagundas ir grėsmes ją suerzina: „Leisiu sau pakomentuoti, kad tai mano nemėgstamiausias klausimas. Mane stebina, kad įvairios pagundos ir priekabiavimai yra tapatinami tik su šia industrija, gerai apsidairius aplink jų galima rasti visur, o ar būsi suviliojama, čia tavo pačios pasirinkimas. Visgi, kad šioje industrijoje išliktum saugi, svarbu turėti patikimą agentūrą, kuri atstovauja tau, moka ir žino, kaip apginti tavo teises ir užkirsti kelią neleistinam elgesiui.“
Svaigi Rūtos karjera buvo labai trumpa, nes taip sukrito aplinkybės – 2009-aisiais ji pati atidarė modelių agentūrą. „To priežastis – natūrali, nes man sunku buvo išlaikyti savo fizinius duomenis, kurių reikalavo tuometė griežta modelių rinka. Prioritetas buvo sveikata. Man atstovavusi pagrindinė agentūra vykdė plėtrą ir steigė padalinį Lietuvoje, tad sulaukiau pasiūlymo tapti jų atstove, o paskui ir kurti savo modelių agentūrą – šios profesijos pamokas esu neblogai išmokusi, jos praverčia“, – šypsosi Rūta.
Modelių pasaulis, anot agentūros vadovės, nuo jos laikų pasikeitė gana drastiškai: „Tuo metu vyravo gana siauras grožio standartas, ir ši industrija buvo uždaresnė. Šiandien viskas tapo globaliau, įvairiau ir sociališkiau. Supermodelių eroje buvo labai aiškūs ir panašūs kūno standartai, nebuvo palikta vietos „kūrybai“: aukšta, liesa, atletiška. Dabar – daugiau erdvės įvairioms rasėms, amžiui, kūno formoms, lytinei tapatybei, plius dydžio bei alternatyvios išvaizdos modeliams.
Anksčiau visi prestižiniai darbai ateidavo per užsienio agentūras, o šiandien socialinė žiniasklaida leidžia kurti savo įvaizdį ir gauti darbų iš ten. Tų laikų modeliai formavo kultūrą – turėjo tokį pat statusą kaip scenos, kino žvaigždės. Šiais laikais vyksta didelė modelių kaita, klientai nebėra tokie lojalūs, kas sezoną prašo vis naujų veidų, todėl modeliams sunkiau tapti globalia ikona ir įsitvirtinti rinkoje.
Mano manymu, anksčiau fotosesijos ir madų pasirodymai buvo kruopščiai rengiami, iki šiol atrodo, kad daug kas yra daroma greičiau ir su mažiau pasiruošimo. Tais laikas mados pasaulis atrodė mistiškas, paslaptingas, ne kiekvienam prieinamas, todėl yra šiek tiek praradęs savo pirminę aurą.“







