Visai neseniai Lietuvos mados žvaigždyne įsižiebė trys žvaigždės. Šį žvaigždyną galima jau dabar dėti į jauniausių, bet ryškiausiųjų kategoriją. Liepa Aliukaitė, „Jure Jure Jure“ ir „Fencisuka“ prekių ženklai bei už jų stovintys dizaineriai šiandien skinasi kelią į mados visatą tik pačiais pirmaisiais, bet jau pergalingais žingsniais.
Skardinę atidarius
Jos kelias į madą nebuvo suplanuotas. Jos daiktus atpažįsta kiekvienas jaunosios mados kartos garbintojas. Ji – dizainerė Liepa Aliukaitė. Tiesa, pirmoji šios jau įtakingos dizainerės kolekcija dienos šviesą išvydo visai nuspėjamu jauniesiems dizaineriams būdu – „Mados infekcijoje“, tačiau tolesnė sėkmė ją užklupo stipriai ir iki šiol aidi vis garsesniais akordais.
Kaip sako pati Liepa, dar nuo studijų laikų jos asmeninė dizaino vizija buvo įkvėpta Lietuvos gamtos. Tai – ne atsitiktinumas. Ji augo apsupta miškų, visai šalia Neries, tad ir jos kuriamame dizaine akivaizdus natūralumas, žemiškumas ir šiaurietiškas minimalizmas. Tik negalvokite, kad čia rasite tautiškus sijonus ir plaukų juostas – dizainerė diktuoja modernų prabangos toną, kuriame yra ir apnuoginto kūno, ir maištautojiškų detalių. Puikus pavyzdys čia – jos „parašu“ jau spėjusi tapti skardinių atidarytuvo detalė.
Būtent tai buvo pirmieji, bet itin sėkmingi ir galimai lemtingi dizainerės bandymai kasdieniams, iš pirmo žvilgsnio nebereikalingiems objektams suteikti naują gyvenimą. Ją įkvėpė pats paradoksas – iš nieko sukurti kažką vertingo ir estetiško.
„Pati maloniausia šių detalių rinkimo ir integravimo į mados objektus dalis buvo bendruomeniškumas. Visas detales keletą metų kolekcionavau rinkdama jas nuo realių maisto konservų dangtelių. Prie kolekcionavimo prisidėjo ir nemaža dalis artimųjų ir net klientų“, – prisimena Liepa.
Tvaru = madinga. Tad turbūt nenustebsite ir dėl fakto, kad Liepa kolekciją pristato kartą per metus. Šiam prekės ženklui nepriimtinas mados industrijos diktuojamas greitis ir vartotojiškumas, jam svarbu ritualas, apgalvoti estetikos sprendimai.
Toks tempas leidžia išnaudoti ir smegenų kampeliuose užsilikusias dizaino idėjas, mat kartais jos kūnu tampa ir pasiteisina tik po kelerių metų. Liepa nesivaiko ir sezoniškumo, nes tiki, kad idėjos neturi galiojimo laiko. „Mano darbai išlieka aktualūs ilgiau, nes nėra pririšti prie vienos tendencijos. Šis tempas leidžia daugiau eksperimentuoti ir kurti drabužius, kurie atranda savo žmogų net po metų ar dvejų.“
Jos stilius taip pat toli nenukrypsta nuo natūralaus, prigimtinio grožio. Liepa kuria organiškas, minkštas, lenktas formas, kurios atkartoja gamtos ritmus, tačiau išlieka malonios dėvėti. O metalo detalės joms suteikia miesto ritmo ir tampa subtiliu modernumo įtvaru. Nors šiandien ji dirba kartu su nedidele profesionalų komanda, dizainerė vis dar daug dėmesio skiria pačiam amatui – nuo smulkmenų iki sudėtingų techninių sprendimų. „Amatas man visada buvo įdomus. Tiesa, kartais jis apsunkina kūrybą, bet kartu leidžia augti ir gilinti meistrystę.“
Galime būti dėkingi mados dievams, kurie Liepai pasiuntė dizaino geną… ir „Jaunojo dizainerio“ apdovanojimą. Tai suteikė prasmę ir kryptį, kuri šiandien Liepą drąsina mados keliu žengti toliau. 



Tarp formų – ant kūno
Kai pasaulį surakino pandemija, nors ir daug prarado, visgi mados pasaulis gavo naują, veržlų dizainerių duetą. Tai – „Jure Jure Jure“ prekės ženklas, kuriame susipina dviejų kartų kūrybinė intuicija – mamos Giedrės ir dukros Emilės manifestas madai ir kūrybinei išraiškai. Emilė, tuomet dar Vilniaus dailės akademijos studentė, kartu su mama Giedre, kurios profesinis likimas atsidūrė kryžkelėje, nusprendė neleisti uždulkėti kelis dešimtmečius kurptų šeimos dizaino archyvų ir suteikti jiems naują kvėpavimą.
Mamos dizaino dirbtuvėje užaugusi Emilė joje jautėsi kaip žaidimų aikštelėje, lekalai jai buvo kaip pratybos, o šiandien jos – lygiavertis unikalus mamos ir dukros tandemas. Tai – lyg šviežio oro gūsis mados aikštelėje, kai idėjų sinergija gimsta iš natūralaus gebėjimo žaisti technika, grafika, bendra kūryba. Anot jų, kiekvienas projektas veikia skirtingai, idėjos sluoksniuojasi, tačiau kiekvienas jis tampa dviejų moterų dialogu ir unikalios estetikos įrodymu.
„Mes niekada sąmoningai neformavome stiliaus. Kartais net pačios negalime pasakyti, kodėl žmonės atpažįsta mūsų braižą – galbūt tai plastika, linijos, smulkios detalės. Turime labai panašų estetinį pajautimą, manyje jį smarkiai ir suformavo mama. Bet džiaugiamės, kad ta atpažįstamumo gija egzistuoja“, – kartu šypteli Emilė ir Giedrė.
Na, o mes čia, švelniai pritardami, lengvai pasiginčytume. „Jure Jure Jure“ kuriamas stilius – išraiškingas, skulptūriškas ir labai techniškas. Tam tikra prasme, šis stilius yra lyg estetikos architektūra, kai drabužiai išliejami ant kūno pagal konstrukcijas, kurios laiko tvirtą charakterį… ir nesugriūva pajudinus sieną. Dizainas gimsta pasitelkus keturias rankas: darbą mašinomis atlieka Giedrė, o kruopščiųjų rankų darbus nudirba Emilė. Tai leidžia tiek kritiką, tiek sėkmę išgyventi ir pasidalyti drauge.
Ši dueto sinergija išlipa ir už studijos ribų. Šiandien „Jure Jure Jure“ džiaugiasi viena ryškiausių savo prekės ženklo draugysčių su dainininke Jessica Shy, kuriai jos kuria didžiųjų scenų kostiumus. Kiekvienas koncertas ir jo „kūnas“ gimsta iš ilgo dialogo su stiliste Vilte Kinderevičiūte, režisūrinėmis vizijomis, tema, raktažodžiais, kurie nugula į kiekvieną siūlę.
„Jessicai patinka žinoti visus suknelėse slypinčius simbolius. O mes visada pasirenkame sudėtingesnį kelią, bet jaučiame, kad tik taip gimsta tikros istorijos. Gal tai ir yra atsakymas, kodėl mes kartu“, – sako Giedrė.
Tiesa, „paragauti“ šio prekės ženklo stilistikos gali bet kuris, norintis ja gyventi. Šis prekės ženklas kuria tiek „ready-to-wear“ drabužių linijas, tiek personalizuotus kurtus dizainus. O juos kurdamos dvi moterys tampa ne tik dizainerėmis, bet ir drąsos įkvėpėjomis, draugėmis ir stilistėmis. „Visus klientus gamybos procese vadiname ne užsakymo numeriu, o vardais“, – švelniai atskleisdama savo santykį su klientais pokalbį pabaigia Giedrė.



Mada nesikeikiant
Jeigu apie „Fencisuka“ prekės ženklą išgirdote tik su šiuo tekstu, turėtumėte pasitikrinti savo naujienų šaltinius. Tai – ne tik rupus ir iškalbingas pavadinimas. Tai – provokuojantis, energingas, brutalus ir išraiškingas prekės ženklas, sukurtas jaunosios kartos dizainerio Raimedo Latvio.
Jo kūryba kalba apie kontrastus, socialinius ir kultūrinius klausimus bei drąsą pasakyti tai, ką kiti nutyli. Ir nors iš šalies gali atrodyti, kad sėkmė atėjo staiga, Raimedas tai vadina ilgu procesu, persmelktu bandymų ir klaidų, kurios viską vainikavo ir sudėjo į vieną sėkmingą projektą pavadinimu, kurio nedrįsite tarti prie savo tėvų, „Fencisuka“.
„Fencisuka“ stebėtoją provokuoja pamatyti ryškią išorę, pripažinti ne visada malonią tiesą, patyrinėti šiuolaikines ydas. Pavyzdžiui, išraiškingoji, daugybės liaupsių sulaukusi kolekcija „Niekada nedarykite šios stiliaus klaidos“ tyrinėjo konformizmą ir „Instagram“ diktuojamas kaukes. „Noriu, kad žiūrovas pagalvotų – kodėl šis siluetas toks, kodėl ši detalė? Mada man yra klausimai, o ne atsakymai“, – pasakoja Raimedas.
O kaip gimė šis pretenzingas vardas? Pasirodo, be jokio plano ar didelių apmąstymų ir su socialinių tinklų sąsaja. Kartą, vilkint provokuojantį įvaizdį, taip jį pavadino draugė. Taip gimė dizainerio „Instagram“ paskyros vardas, kuris vėliau tapo ir jo profesiniu parašu, ir tam tikru raktažodžiu ateičiai. Būtent jis sudiktavo kūrybinę liniją, kurioje yra prabangos, maišto, hiperbolizuotų akordų ir ironijos. Kaip gyvenime, taip ir kūryboje, Raimedas jungia nesuderinamus dalykus – nuo purvų kaime iki prabangios medžiagos bei išraiškingo silueto, skirto scenai.
„Kontrastai man labai svarbūs – tik taip gimsta netikėti ir įdomūs dalykai.“ Anot jo, žmonės, pažįstantys „Fencisuka“, žino, kad pravėrę dizainerio duris jie neras saugios mados. Jo darbai gimsta iš kasdienybės, kuri transformuojama į aukštąją madą. Pigi alaus skardinė virsta prabangaus kostiumo konstrukcija, Palangos J. Basanavičiaus gatvė – prabangia „Metamorfozės“ kolekcijos metafora. Čia susitinka popkultūra ir architektūriška prabanga, maištas ir estetika.
Žinoma, toks vardas ne visada atveria duris, bet dizaineriui tai tarsi natūrali atranka. „Man patinka, kad pavadinimas iškart atrenka auditoriją. Kas supranta kodą, su tais užsimezga stiprus ryšys. Kartais juokauju, kad žodis „suka“ reiškia kaip „stilingai sukuosi “ arba „suku reikalus“ (juokiasi). Pavadinimas tik sustiprina mano žinutę.“
Ir nors dizaineris ilgą laiką save laikė menininku, šiandien „Fencisuka“ žengia į naują karjeros etapą ir kartu su Rugile Sabonyte kuria elektroninę parduotuvę. Šiuo žingsniu jis plečia asortimentą, o kartu laukia naujos kolekcijos, renginių ir pristatymų.
„Kuriant svarbiausia būti sąžiningam pačiam su savimi. Jeigu nežinai, kas esi, tavo kūryba irgi neturės stuburo“, – tvirtai užbaigia pokalbį Raimedas. 










