Ukraina per pastaruosius dešimt metų pasauliui padovanojo dešimtis talentingų dizainerių. Didelė dalis jų šiandien yra mylimi ne tik savo namų sienų ar kaimynų, bet ir tarptautinės mados bendruomenės bei didžiausių pasaulio žvaigždžių. Ruslanas Baginskiy, Ksenia bei Antonas Schnaideriai, Ivanas Frolovas, Lilia Litkovska ir Svitlana Bevza yra auksakaliai, kurių istoriją verta išgirsti šiandien.
Po Ukrainos saule gimęs aksesuarų dizainerio Ruslano Baginskiy prekės ženklas yra įrodymas, kad nuo šeimos apsuptyje imtų dygsniuoti pirmųjų siūlių iki Beyonce turo aprangos detalių kūrimo – tik keletas žingsnių. Prieš tapdamas dizaineriu, Ruslanas jau buvo mados industrijos dalis – jis dirbo stilistu. Kaip dizaineris sako, žvelgdamas į XX amžiaus mados archyvus, jis suprato, kad anksčiau galvos aksesuarai buvo tiesiog neatsiejama stiliaus dalis, o šiuolaikiniame stiliaus konstrukte šių aprangos detalių tiesiog nebeliko.
Būtent šios minties vedamas jis įkūrė prekės ženklą, kurio pagrindinė misija – kurti galvos aksesuarus moterims ir vyrams, kurie taptų kasdiene jų stiliaus dalimi. Tai jam pavyko nepriekaištingai ir 2015 metais Kyjive atidaryti „Ruslan Baginskiy“ mados namai, rodos, per 5 minutes sulaukė pasaulinės šlovės. Sėkmė buvo kone užkoduota, nepaisant kuklios pradžios, mat produkto vadovė buvo Ruslano mama, o dizainerio dešinioji ranka – jo brolis.
Šiandien „Ruslan Baginskiy“ galvos aksesuarais puošiasi visame pasaulyje, o jų archyvuose garbingai įrašyti tokie įžymybių vardai kaip Madonna, Bella bei Gigi Hadid, Pamela Anderson, Miley Cyrus, Beyonce, Taylor Swift ir daugybė kitų. Tiesa, prasidėjus karui Ukrainoje, mados namai buvo perkelti iš Kyjivo į Lvivą, kur dizaineris ir toliau tęsia savo eksperimentus su aksesuarais, įkvėptais ukrainietiškos kultūros.
Įdomusis ukrainiečių duetas „KSENIASCHNAIDER“ – tai sutuoktinių Ksenios ir Antono Schnaiderių kūrinys. Prekės ženklas, turintis visą sąrašą apdovanojimų už tvarumą, šia detale girtis nebeprivalo. Kaip ir nebeprivalo įrodinėti savo vietos po saule, mat po ja jie jau senokai įsitvirtino.
Tiek „KSENIASCHNAIDER“ kūrybos stilistika, tiek vertybės remiasi į daugkartinį drabužių pernaudojimą, kalbant konkrečiau, džinso medžiagos prikėlimą naujam gyvenimui. Dizainerių duetas per mėnesį pernaudoja apie 500 porų džinsų ir iš jų sukuria unikalaus dizaino kūrinius, kuriuos pamėgo tvarumą vertinančios stileivos visame pasaulyje. Tiesa, šis prekės ženklas turi ir daugiau įdomių faktų apie save. Pradedant istorija, kaip pora susipažino: juodu susitiko Krymo paplūdimyje. Ir nors tuo pat metu abu turėjo antrąsias puses, po pusės metų juos keliai suvedė ir niekada nebeišskyrė.
Maža to, įdomi ir jų prekės ženklo tarptautinio išgarsėjimo istorija, kuri atsiremia į internetą ir jo galią, mat būtent ikoniškuoju prekės ženklo šortų modeliu „demi-denim“ dėvinti Bella Hadid jiems ir suteikė neįtikėtino populiarumo. Šiandien duetas džiaugiasi nuolatiniu augimu ir įdomiomis tarptautinėmis partnerystėmis su tokiais prekių ženklais kaip „Adidas“ ir toliau tęsia savo tvarumo misiją ne tik už Ukrainos, bet ir visos Europos ribų.
„For love“ (liet. dėl meilės) – taip dažnai tarptautinių pirkėjų ištariamas prekės ženklas „Frolov“. O geriausia tai, kad dizaineris ir kūrybos vadovas Ivanas Frolovas sako, kad tai – visiška tiesa. Širdelių motyvais dosniai išpuošta „Frolov“ kūryba remiasi meilės, provokuojančio seksualumo, ramybės ir atviro požiūrio į gyvenimą vertybėmis.
„Frolov“ 2015 metais gimė su laisvės idėja, kuria nuo pat pirmos dienos dizaineris siunčia vizualinėmis žinutėmis apie LGBTQIA+ judėjimą, transseksualumo kultūrą, BDSM etiką bei estetiką ir fetišizmą. Tad žvilgtelėjus į bet kurį mados namų sukurtą dizainą, galima nesunkiai įžvelgti, kaip šios žinutės lengvai plevena plunksnose, tiulio ar gipiūro audiniuose ir seksualiuose, tačiau išlaikytuose bei moteriškuose dizainuose.
Kūryboje dominuoja aukštajai madai būdinga vizualinė hiperbolizacija ir kupini aksesuarų deriniai. Šis glamūriškas ir prabangus prekės ženklas gimė Ukrainoje, tačiau savo misiją šiandien jau siunčia visame pasaulyje. Jį pamėgo net ir pats Holivudas bei raudonojo kilimo viešnios, tokios kaip Beyonce, Dua Lipa, Doja Cat, Sabrina Carpenter, Katy Perry ir daugybė kitų įžymybių. Šiandien „Frolov“ savo estetiką, grįstą laisvės ir meilės idėjomis, dizaineris ir toliau tęsia savo namų „aikštelėje“ Kyjive.
Lilia Litkovska savo kelią iš Kyjivo nutiesė iki pat Paryžiaus. Nesuklysime sakydami, kad šis kelias buvo užkoduotas tiesiog jos DNR – dizainerė yra kilusi iš kostiumų siuvėjų šeimos ir garbingai nešioja ketvirtosios kartos dizainerės „titulą“. 2009 metais Kyjive įkurtas prekės ženklas nėra naujokas mados pasaulyje. Jam priklauso kostiumiškumu pažymėta stilistika, vyriškos detalės, pritaikytos moteriškam siluetui, modernus prisilietimas ir lengvumas, tinkantis kasdien.
Kaip sako pati dizainerė, stiliuje neįmanoma suklysti ir nėra blogo būdo rengtis, o drabužiai, kuriuos kuria Lilia, yra skirti laisvai, laukinei moteriai, kuri kartu yra ir labai trapi. Tad akivaizdu, kad dizainerės kuriami rūbai veikia kaip šarvai kasdien pasauliui. Tiesa, tie šarvai yra tvarūs visomis prasmėmis, tiek medžiagiškumo ir gamybos, tiek stilistika – juk kostiumai niekada neišeina iš mados.
Beje, „Litkovska“ mados namai gimė Kyjive, mieste, iš kurio dizainerė Lilia ilgą laiką sėmėsi įkvėpimo. Tačiau prasidėjus karui savo kūrybą ji perkėlė į antruosius namus – Paryžių, kuriame ji yra mylima jau ne vienus metus. Štai būtent čia ji rengia madų šou ir siunčia žinutę jau ne tik apie moteriškumą, bet ir patriotiškumą. Mat jos dizainuose galima įžvelgti ir ukrainietiškų poemų motyvų bei laisvės troškimo. Tad šiandien jos kova už laisvę yra tarptautinė ir ne tik vokali, bet ir estetiška.
Mados namai, kurie išliko tokie, kokie ir gimė. 2006-aisiais juos įkūrė dizainerė Svitlana Bevza, kuri bėgant laikui užtikrintai užsitarnavo savo vardą tarptautinėje mados bendruomenėje. Ji yra pripažinta ne tik Ukrainoje, bet ir visame pasaulyje, o šiandien jos prekės ženklas netgi tapo tyliu pasipriešinimo simboliu.
„Bevza“ pasakoja istoriją apie Ukrainą ir jos turtingą kultūrinį palikimą, o visa tai ji įvelka į modernų, minimalistinį ir labai moterišką bei laikui nepavaldų stilių. Įsijunkite bet kurią „Bevza“ kampaniją – joje išvysite tai gelsvus rugių laukus dangoraižių apsuptyje, tai gėlių laukų motyvą ant atlasinės suknelės, tai smėlynus ir liną, besiplaikstantį vėjyje. Šių mados namų kūryba yra įrodymas, kad tautiškumas yra ne tik garbingas, bet ir itin įkvepiantis. O su šiais mados namais – ir tvarus. Maža to, dizainerė savo likimą, rodos, susvajojo dar vaikystėje, kai savo namus nupiešė su didele spinta ir pasakė: „Noriu savo mados namų.“ Noras išsipildė su kaupu, nes šiandien „Bevza“ podiumas nusidriekia ir pačiame Paryžiuje. Beje, Svitlana yra viena iš tų, kuri prasidėjus karui ne tik liko kurti ir gyventi Kyjive, bet ir siunčia žinią apie šią tragišką kovą tarptautiniam mados pasauliui.